Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag är rädd för min egen son”
20 jan, 2023
En orolig kvinna
Mamman är rädd för sin vuxna son då han har ett hetsigt humör som går ut över andra. Hon har funderat på om hon ska ringa polisen när han bråkar. Nu undrar hon hur hon ska tänka? Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och ger här råd.
Annons
Fråga: Vad ska man göra när man är rädd för sin egen son? Han är nu runt 30 och har ett väldigt hetsigt humör. Det har han haft sedan han var barn. Hans två yngre syskon var ofta rädda för honom, för han kunde ge sig på att slå dem och bråkade alltid så pass att de vågade inte ta hem kompisar. Vi försökte uppfostra honom och sätta gränser men det var omöjligt. Jag hoppades att han skulle lugna ner sig som vuxen men det har han inte gjort. Han har svårt att behålla jobb, det blir bråk med hans sambo och han kommer hit nästan varje dag, lägger sig på soffan och kräver kaffe och bullar. Han lånar ofta pengar av sin yngre bror men betalar aldrig tillbaka. Brodern är rädd för utbrott och stryker honom medhårs.
Ibland har jag funderat på att ringa polisen när han bråkar och skriker, men de skulle nog inte bry sig när det är min egen son. Ska jag be att få tillbaka nyckeln till mitt hem? Ibland vill jag inte släppa in honom men jag vet att bara skulle kliva in ändå. Han respekterar inte någon eller något. Ibland undrar jag om det är något fel på honom och ibland hatar jag min egen son. Vad ska jag ta mig till? Han förstör för hela vår familj.
/Våldsam son
Se också: Så hanterar du någon som du inte tycker omBrand logo
Se också: Så hanterar du någon som du inte tycker om

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår verkligen att du känner rädsla över din sons beteende och så ska du inte behöva ha det. Han styr hela familjen med hot och skräck och det har pågått i åratal.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det jag funderar över när jag läser din beskrivning är om han har någon form av odiagnostiserad beteendestörning. Du undrar om det är något fel på honom och det kan vara så att han har någon diagnos, till exempel adhd, som gör att han har svårt att hantera sina aggressioner. Det du kan göra vid något tillfälle är att uppmana honom att söka hjälp för sitt beteende.
”Så här ska du inte behöva ha det”
Men samtidigt måste ni i familjen försöka sätta gränser, även om det är svårt. Din son ska självklart inte ha nyckel hem till dig och komma och gå som han vill. Den måste du försöka få tillbaka. Tala också om för honom att du inte kommer att acceptera att han bråkar och skriker i ditt hem och att du då kommer att ringa polisen. Självklart har du rätt att göra det även om han är din son. Tyvärr kan det vara tvunget med polishantering även när det gäller nära anhöriga. Det är inte polisen främmande för.
Annons
Om din son inte bryr sig om era uppmaningar kan du/ni begära kontaktförbud. Jag tycker också att din andra son ska sluta låna ut pengar bara för att hålla sin bror lugn. Så länge ni alla låter honom styra er med rädsla så kommer han att fortsätta. Även om det är svårt så måste ni sätta ner foten och säga ifrån. Det bästa vore om din son också kunde bli undersökt av läkare och psykiater för att se vad hans aggressiva beteende beror på. Många människor har levt väldigt destruktivt upp i vuxen ålder och sedan fått en diagnos och medicinering som hjälpt dem till en mer normal tillvaro. Samtidigt som du ställer krav på din son så berätta att du älskar honom och vill hjälpa honom att komma till rätta med sitt beteende. Hoppas det ordnas sig för honom och er alla. Det är såklart en stor sorg att vara rädd för sin egen son.