Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min kompis är för ärlig – hur säger jag ifrån?
06 okt, 2025
”Amanda” har en nära vän som gång på gång sårar henne med sin ärlighet. Nu undrar hon hur hon ska säga ifrån utan att det blir bråk. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 saker som gör en vänskap starkBrand logo
5 saker som gör en vänskap stark
Min kompis är så himla stolt över att hon är så ärlig och brukar ofta prata om att med henne kan man vara trygg eftersom hon alltid säger vad hon tycker. Men det gör inte mig trygg, gång på gång sårar hon mig med sin "ärlighet". Flera gånger har hon sagt saker till mig som verkligen sårat, men när jag reagerat har hon bara sagt att hon "bara är ärlig". Det känns nästan som att hon gömmer sig bakom det för att få säga vad som helst utan att ta ansvar för hur det landar.
Vi har varit vänner sedan vi gick på mellanstadiet, och jag känner hennes syskon och föräldrar väldigt väl. Det känns nästan som att hon är en del av min familj. Jag har börjat dra mig undan, men jag saknar henne också eftersom vi har varit vänner länge. Hur säger jag ifrån utan att det blir ett bråk?
Annons
/”Amanda”
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Berätta att du blir sårad av henne
Det låter som att din väninna har svårt att sätta sig in i dina känslor och hur du påverkas av hennes beteende. Det är helt förståeligt att du drar dig undan. Du skriver att du har reagerat när hon har sagt vissa saker, men att hon inte ändrat sig för det.
Jag tycker att du ska göra ett nytt försök och berätta precis det som du skriver i brevet. Säg att du nästan ser henne som en familjemedlem, men att du blir sårad och att du nu märker att du börjar dra dig undan, trots att du inte vill det. Kanske att hon fortsätter försvara sitt beteende. Fråga henne då hur hon själv vill bli bemött och vad som skulle ske om du sa samma sak. Om hon då säger att hon blir glad över ärlighet kan du berätta att alla har olika känslor och att du mår dåligt över att få sådana kommentarer.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Annons
Fundera också över vilka slags känslor som du får. Med vissa människor behöver man vara väldigt specifik för att de ska förstå situationen. Blir du ledsen och känner skam, säg det. Fråga också henne om hon har någon idé om hur ni kan lösa era olika synsätt i huruvida man ska delge alla sina tankar.
Du undrar hur du ska säga ifrån utan att det blir ett bråk. Så länge du talar om dina känslor och behov och inte kommer med några personangrepp mot henne borde inte risken för bråk vara överhängande. Om hon ändå blir arg för att du tar upp detta, ja då tänker jag att det säger mycket om henne. Sanna vänner kan man delge sårbarhet inför utan att de blir upprörda och går till motattack.
Om hon i stället lyssnar på dig och säger att hon inte vill såra dig kan det ändå ta ett tag för henne att ändra sitt beteende. Hon kanske inte alltid förmår att förstå hur du påverkas av hennes beteende. Ett sätt att komma runt det är att ha ett kodord för när du börjar känna dig sårad. Då hjälper du henne att förstå när hon är på väg att trampa i klaveret och du får ett verktyg för att delge dina behov. Jag vill önska dig all lycka till och hoppas på att ni kan fortsätta vara lika nära vänner som tidigare.
Annons