Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min kille kontrollerar mig – bättre om vi blir sambos?
17 apr, 2023
En nedstämd kvinna och en man i bakgrunden som ser arg ut
Hennes kille är svartsjuk och försöker kontrollera henne. Han säger att allt blir bättre om de flyttar ihop. Men hennes magkänsla säger någonting annat och nu undrar hon vad hon ska göra? Så här tycker Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, att kvinnan ska göra.
Annons
Fråga: För ett halvår sedan träffade jag en kille och blev jättekär. Jag är 21 år och han är ett par år äldre. Vi är tillsammans nästan hela tiden och jag sover oftast hos honom. Annars bor jag hemma.
Jag hinner knappt träffa mina vänner, för jag är alltid med honom eller med hans vänner. När jag ibland säger att jag vill träffa mina kompisar blir han sur. Jag har en killkompis som jag varit vän med sedan dagis, men min kille säger att man inte kan ha kompisar av motsatt kön och att jag ligger med honom i hemlighet. Det gör jag inte och har aldrig velat. Han har en tjej sedan länge. Så fort jag bara pratar med en annan kille blir min kille svartsjuk och drar mig därifrån. Sedan tjurar han hela kvällen och säger att jag bjuder ut mig. Men jag vill bara kunna prata med alla.
10 tidiga varningstecken på en våldsam relationBrand logo
10 tidiga varningstecken på en våldsam relation
Annars är min kille underbar och gullig och jag tycker så mycket om honom. Han vill att jag ska flytta hem till honom och säger att det blir bättre när vi bor ihop och han har mig nära hela tiden. Jag både vill och vill inte flytta ihop. Tänk om det inte går över och han fortsätter vara svartsjuk? Det är som om han vill bestämma allt över mig. Till och med ibland mina kläder och min frisyr. Vad tycker du att jag ska göra? /Flickan
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker att du ska dra öronen åt dig och vara mycket försiktig. Lyssna på din inre varningsklocka som säger: ”Tänk om det inte blir bättre när vi flyttat ihop?” Det kan jag nästan säkert berätta för dig att det blir det inte.
Din kille visar upp ett väldigt svartsjukt beteende där han vill styra dig på alla sätt, vem du umgås med, vem du pratar med, hur du klär dig … Detta är inte ett tecken på kärlek utan på makt och kontroll.
"Han kommer inte att ändra sig"
Egentligen skulle jag vilja säga till dig att göra slut med honom så fort som möjligt, för han kommer inte att ändra sig. Han vill bestämma allt över dig och ha kontroll på hela ditt liv. Genom att du flyttar ihop med honom ger du honom ännu större möjlighet till kontroll. Så flytta inte ihop med honom.
Annons
I stället ska du ställa honom mot väggen och tydligt göra klart att du inte accepterar hans sätt och att han inte har rätt att bestämma dessa saker om dig. Gör klart för honom att du inte kommer att vilja fortsätta ert förhållande så länge han håller på så här. Säg att du vill att han ska söka hjälp, för det är han som behöver hjälp, inte du. Tyvärr finns en risk att han blir mer arg eller aggressiv när du ställer krav på honom. I så fall bör du ta hjälp från din omgivning och berätta för dem vad som händer. Tillåt inte att han försöker styra dig.