Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min mamma börjar bli så glömsk – jag blir orolig!
13 apr, 2023
En äldre mamma och dotter
Hon är orolig för sin åldrande mamma som börjat glömma saker. Hur ska man tänka och vad kan man göra när ens gamla släkting beter sig förvirrat? Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och svarar så här.
Annons
Fråga: Jag är en medelålders kvinna som är enda barnet till min mamma. Hon är till åren kommen, men har varit pigg och frisk och klarat sig bra själv. Hon bor ungefär två timmars bilväg från mig, så jag brukar åka och hälsa på henne varannan, var tredje helg. Då åker jag fredag och stannar två nätter. Jag lever själv ensam, så jag har inget som pockar hemma. Vi brukar ha så trevligt då, min mamma och jag.
5 tidiga tecken på demensBrand logo
5 tidiga tecken på demens
Det som nu bekymrar mig är att jag har märkt att min mamma börjar bli glömsk och lite förvirrad. En gång då jag kom hade hon glömt ett strykjärn på och en annan gång en spisplatta. Det kunde ju ha slutat i katastrof. En granne berättade också att hon hittat mamma utelåst i bara pyjamasen och fått hjälpa henne in. Som tur är hade hon extranycklar, men det mindes inte mamma. Detta hände på sommaren, så min mamma for aldrig illa. Men detta gör mig så orolig. Min mamma tycker att allt är bra och säger att jag inte ska oroa mig. Men jag kan inte låta bli. Vad ska jag ta mig till i den här situationen tycker du, Maria?
/Virrig mamma
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår verkligen din oro för din mamma. Det är inte lätt att bo långt ifrån varandra då. Det är illavarslande att din mamma glömmer saker som spis och strykjärn, som ju precis som du påpekar kan orsaka en allvarlig olycka. En första säkerhetsåtgärd kan vara att du kollar att din mamma har fungerande brandvarnare. Men sedan behövs naturligtvis andra åtgärder.
"Kontakta läkare och kommunens äldreomsorg"
Prata med din mamma och berätta om din oro och be att hon söker läkare. Då tycker jag att du ska följa med henne dit. Kanske behöver hon genomgå en minnesutredning för att se om hon drabbats av någon demenssjukdom. Men det kan också bero på ”vanlig” glömska på grund av ålder.
Jag tycker också att du ska kontakta äldreomsorgen i kommunen där din mamma bor. Be att få ett möte med dem och berätta om din oro och vad som hänt. Kanske behöver din mamma hjälp av hemtjänsten som kan komma och titta till henne då och då. Vilket behov hon har kommer att utredas. Det finns också möjligheten att du hör med din mamma om hon kan tänka sig att flytta närmare dig, eller du till henne. Men om du har arbete kanske det är enklare för henne att flytta.
Annons
Om ni bodde närmare varandra skulle du kunna hälsa på henne oftare när du känner oro eller om hon skulle bli sämre. Självklart är en flytt en stor omställning och åtgärd oavsett vem av er som flyttar. Så börja med att kontakta hennes hemkommun och se vad som kan göras därifrån. Avvakta sedan och se hur det fungerar.