Jag vill fortsätta amma – men känner mig pressad att sluta
En ung mamma som själv haft en tuff uppväxt gör sitt yttersta för att ge sin lilla dotter trygghet och stabilitet. När omgivningen börjar ifrågasätta att hon fortfarande ammar uppstår osäkerhet och press. Hur mycket ska andras åsikter få styra? Relationsexperten och socionomen Maria Jacqueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Lösningar för bättre kommunikation i din relation
Brand logo
Lösningar för bättre kommunikation i din relation
Jag är en tjej på snart 19 år som har en liten dotter som är 18 månader. Min kille och jag är båda väldigt glada för henne och försöker göra allt för henne. Tyvärr är jag ganska ensam och har inte så mycket släkt omkring mig som hjälp. Min mamma är missbrukare och min pappa har aldrig funnits.
Nu bor jag ensam med min dotter i en lägenhet som jag fått genom socialtjänsten. Fast jag har haft ett tufft liv så ska min dotter få ett helt annat liv. Hennes pappa kommer från en bra familj och han är noga med att vara en del av vår dotters liv. Vi har varit tillsammans i tre år och han är en väldigt fin och bra kille. Jag går nu sista året på gymnasiet för jag hoppade över ett år när jag fått henne. Min dotter går på förskola och det fungerar bra. Hon är en trygg och glad tjej.
Det som jag nu undrar över och behöver råd om är detta. Jag ammar fortfarande min dotter varje morgon och kväll. Hon äter annan mat också, men jag tycker amningen är så mysig och hon njuter verkligen av det. På kvällen badar hon, vi läser bok och så ammar jag henne och hon brukar nästan alltid somna då. Sen sover hon bra hela natten för det mesta. Hon är en pigg och nyfiken liten tjej och jag älskar henne så mycket. Därför vill jag gärna fortsätta amningen ett tag till. Men min killes föräldrar tycker att det är dags att sluta nu och säger att det vore bra så att hon kan sova över hemma hos dem ibland. Min kille bor fortfarande hemma hos dem men sover väldigt ofta hemma hos oss.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Tycker du att jag ska sluta amma så att vår dotter kan sova där? De har passat henne på dagarna ibland men aldrig på natten. Jag känner mig pressad att sluta fast jag inte vill. Vad tycker du om detta Maria? Tänker jag fel som vill fortsätta amma? Det viktigaste för mig är att min dotter är trygg och mår bra.
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Lita på din magkänsla”
Jag blir väldigt glad av att höra hur du tänker kring er lilla flicka. Trots att du själv haft en tuff uppväxt med en missbrukande mamma och en frånvarande pappa så är du mån om att ge din dotter en helt annan uppväxt. Stor heder åt dig!
När det gäller amningen så tycker jag att du tänker helt rätt och du ska lita på dig själv och din magkänsla. Du tycks ge din dotter allt hon behöver och beskriver henne som en glad, pigg och trygg liten flicka. Rent fysiskt är inte er dotter längre i behov av amningen eftersom hon äter annan mat. Men psykiskt ger den både henne och dig själv en ovärderlig närhet och trygghet. Du ska absolut inte sluta amma för någon annans skull. Hennes farmor och farfar får träffa henne dagtid och pappan finns ofta hos er på nätterna. Således får hon kontakt med dem alla utifrån hennes behov.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
En 1 ½-åring är fortfarande liten och har inget eget behov av att sova borta. Däremot klarar de ofta av det om det är hos personer som de är trygga med. Så när du känner att ni båda är redo så är det inget som hindrar att hon börjar sova en natt då och då hos dina svärföräldrar. Men det är hennes och dina behov som ska styra inte hennes farmor och farfars.
Många barn kan också klara av att hoppa över amning någon gång då och då. Det betyder att hon kanske skulle kunna klara att bryta ert mönster och hoppa över amningen en kväll om hon sover borta och att ni fortsätter som vanligt sedan. Men du ska bara prova detta om det känns bra. Första gången kan ju pappan vara där så att hon har honom hos sig, som hon brukar sova med. Vill du kan ni prova hemma hos dig att han nattar henne då du inte är hemma. Då ser ni hur hon reagerar.
Vill du ha mer råd kring amningen så kan du alltid prata med sköterskan på BVC. Lyssna gärna på olika råd men bestäm själv vilka du ska följa. Du känner dig själv och din flicka bäst och vet vad som fungerar bäst för er. Lita på dig själv! Kram