Jag dejtar min kompis ex – är jag en dålig vän?
Hon dejtar sin kompis ex i hemlighet och är både förälskad och fylld av skuld. Nu undrar hon hur hon ska berätta – och om hon riskerar att förlora vänskapen helt. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo delar sina bästa råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
5 tips hur du går vidare när din relation tagit slut
Brand logo
5 tips hur du går vidare när din relation tagit slut
För några månader sedan började jag dejta en av mina kompisars ex. Det var absolut ingenting jag hade planerat, vi sprang på varandra ute, började prata, och det fanns en tydlig spänning mellan oss.
Det ena ledde till det andra, och jag tänkte först att det här bara var en engångsgrej, att det inte skulle bli något seriöst. Men kemin mellan oss är galen och vi har fortsatt att ses. Jag är väldigt förälskad.
Problemet är att min kompis fortfarande inte vet något, och jag vet inte alls hur jag ska kunna berätta för henne. De var tillsammans i sju år, bodde ihop, och det tog slut ganska dramatiskt. Jag vet att de hade pratat om att skaffa barn, men det blev aldrig av. Hon var jätteledsen efter att de gjort slut och jag stöttade henne, lyssnade och tröstade.
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Någon månad efter uppbrottet började jag träffa hennes ex. Jag vet inte hur länge jag kan undvika att berätta för henne. Samtidigt tänker jag att vi alla är vuxna, och att de är över. Är det verkligen så fel att följa sitt hjärta? Eller är jag bara en fruktansvärt dålig kompis?
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo: "Fundera över vem du vill vara"
Vilket dilemma! Det är verkligen ett komplext problem som det inte finns ett helt givet svar på. Det låter som du har hittat en fin person som du väldigt gärna vill vara med. Det är underbart att vara i en förälskelse och få upptäcka en ny människa. Jag förstår att det också i ditt fall skapar dubbla känslor, både kärlek och skuld. Kanske säger din logiska sida att du inte alls bör dejta hennes ex, medan pirret i magen säger något helt annat.
Med stor sannolikhet kan du inte både ha en fin relation med din vän och vara tillsammans med hennes ex. Särskilt med tanke på hur deras relation tog slut, och att din vän då kände mycket sorg. Att du haft en sådan tröstande roll gör situationen ännu mer komplicerad.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Jag tycker att du ska fråga dig hur det skulle vara att inte ha henne som vän längre. Vad ger det dig för känslor? Och när det gäller hennes ex – är det någon som du kan se en seriös framtid med? För annars kommer dejtingen till ett högt pris. Utöver det kan du tänka på det som kallas värderad riktning. Det handlar då inte specifikt om denna situation, utan mer om vem du vill vara i livet. Om du blir hundra år gammal och ligger på din dödsbädd hur vill du då tänka om situationen för att du ska vara stolt över dig själv? Det kan dock vara två värden i livet som står emot varandra. För du kan både vilja vara en omtänksam vän och en person som är sann mot sin egen önskan. Fundera över vem du vill vara, inte bara vad du ska göra.
Du skriver också att du inte vet hur länge du kan undvika att berätta det för henne. Utifrån det som du beskriver har du redan gått över en gräns som du själv ser är problematisk, men om du väntar ännu längre med att berätta om det som skett och samtidigt fortsätter vara hennes vän, då blir det till etiskt lager att ta sig igenom. För som vän låter det som att hon varit sårbar och sett dig som en trygg famn att luta sig emot. Vad händer om hon fortsätter att göra det samtidigt som du undanhåller sanningen för henne? Jag tror att du kan se att det blir ett ännu större svek.
I stället behöver du ta tjuren vid hornen, även om det innebär att du måste närma dig dina skuldkänslor. Du undrar om du är en dålig kompis eller bara följer ditt hjärta. Det är en svår etisk fråga om det du har gjort är ändamålsenligt eller inte. Om detta blir den mannen som du gifter dig med och älskar tills döden skiljer er åt tror jag att många skulle tänka att det skulle vara en brokig start, men helt i sin ordning. Om det däremot skulle bli en flört och inget mer tror jag att många skulle tänka att det var egoistiskt mot vännen.
Tiden är alltså här en komponent som påverkar etiken i frågan. Men det viktiga är inte hur andra skulle se på dig, eller hur din vän ser på dig, utan vilka värden du vill leva efter.