Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är svartsjuk på min killes kompis – vad ska jag göra?
20 okt, 2023
Två man som skrattar tillsammans
Pojkvännen och hans kompis träffas ofta och "Magda" känner att hon behöver anpassa sitt liv efter deras planer. Hon är svartsjuk och vet inte hur hon ska hantera det. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Det här låter fånigt när jag säger det, men jag är svartsjuk på min pojkväns kollega tillika bästa kompis. De är väldigt tajta och jag börjar tycka det har gått överstyr. Är de inte på jobbet så hörs de på telefon och de tränar ofta tillsammans. Det kanske inte låter som ett problem, men deras umgänge styr våra andra aktiviteter. Gymtider styrs av när kompisen kan och det är upp till mig att anpassa middag, handling och så vidare.
När vi är på middag hemma hos kompisen och hans fru är det som att vi är på två middagar. Han och hans kompis är i sin bubbla och hans fru och jag får roa oss på vår kant. Hans kompis son vägrar träna tillsammans med dem för han känner sig utanför.
Jag har tagit upp det flera gånger och senast sade han att han fattar vad jag menar, men att han inte rår för det. Hur ska jag hantera detta? /"Magda"
Annons

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Avsätt kvalitetstid"
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Känslor tar inte hänsyn till om de är bekväma eller inte. De bara känns och bör tas på allvar. Att du reagerar är inte konstigt men försök fokusera på din pojkväns agerande och hur han behandlar dig, snarare än att reta dig på att vännen finns.
Det är bra att du har pratat med din pojkvän och även om det inte blivit någon större skillnad finns det en öppning; för han förstår vad du menar även om han inte vet vad han ska göra åt det. Här har du en chans att berätta vad du behöver och förväntar dig av en relation och förklara hur han kan göra för att du ska känna dig bekräftad, trygg och älskad. Be också din pojkvän förklara hur han ser på din roll i ert förhållande och varför ni är tillsammans om det som ger livet guldkant mestadels sker utanför er kärleksrelation? Risken är stor att du snart kommer tröttna om du inte får ut det du behöver och ofta sätts i andra hand.
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hållaBrand logo
Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hålla
Testa om mer kvalitetstid tillsammans kan skapa bättre samhörighet mellan er. Alltså inte bara vistas på samma plats utan öronmärka stunder för bara er två där ni får tillfälle att prata, skratta, mysa, se och dejta varandra utan att någon/något får komma i vägen. För genom att ha en plan är det enklare att förhålla sig till att partnern är upptagen vid andra tillfällen. Och det går att hitta en bra balans mellan egen tid och gemensam, men även du bör prioritera in dina egna aktiviteter, nöjen, vänner i stället för att anpassa och begränsa din tillvaro utifrån pojkvännen och vännens agenda.
Annons
Fast nu är det inte bara du som reagerat över männens ”bromance” (nära och varm manlig vänskap), det är fler som har kommenterat och har upplevt att deras umgänge utestänger andra. Kanske är det dags att du och vännens hustru bjuder in männen till något som liknar en ”intervention”– alltså ett framåtsträvande samtal där nära och kära omtänksamt berättar om hur var och en påverkas negativt av det som sker mellan dem.