Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag är så ensam – hur hittar jag vänner som vuxen?
21 aug, 2025
Läsaren känner sig förtvivlat ensam nu när hennes föräldrar gått bort och hon inte längre jobbar. "Är det försent för mig att hitta en vän?" frågar hon relationsexperten Maria Jacqueline Bratt.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Hur mycket påverkar ensamhet? – Anders Hansen förklararBrand logo
Hur mycket påverkar ensamhet? – Anders Hansen förklarar
Jag är en kvinna som är sjukpensionär, lever på sjukersättning och som aldrig haft en enda vän. I hela mitt liv har jag varit sjuklig men ändå kunnat jobba och jag har bott hemma hos mina föräldrar och tagit hand om dem. För några år sedan kunde jag inte jobba längre utan blev sjukpensionär. Mina föräldrar är döda sedan några år och jag bor kvar i huset som jag ärvde efter dem. Jag har inga syskon.
När jag jobbade och tog hand om mina föräldrar hade jag aldrig tid att göra någonting eller att skaffa vänner. Någon gång när jag gick i första årskurserna var det en annan flicka som jag lekte med ibland, men det var allt. Efter att hon flyttade blev jag aldrig mer vän med någon.
Mitt liv känns så ensamt och tråkigt och jag pratar nästan inte med någon. Enda gången jag har mänsklig kontakt är när jag går till doktorn eller kanske ibland att jag säger några ord till expediten i kassan när jag handlar. Det enda jag gör är att jag sitter hemma och löser korsord, ser på TV och pysslar lite med mina blommor. TV:n får stå på under dagarna så att jag hör lite andra människor prata. Jag har aldrig haft så lätt att prata med andra för jag har känt mig blyg och lite bortkommen bland andra. Men det borde väl gå även för mig att få en vän eller lite kontakt med andra.
Annons
Jag önskar så att mitt liv såg annorlunda ut och att jag inte var så förtvivlat ensam. Inte ens en katt eller hund har jag. Ibland har jag funderat på att skaffa ett husdjur men det är ju en mänsklig vän jag saknar. Är det försent för mig att hitta en vän tror du?
/”Alldeles ensam”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Det går att hitta vänner som sjukpensionär
Nej, jag tror inte det behöver vara försent för dig att hitta en vän. Jag förstår verkligen att du känner dig väldigt ensam och vill hitta någon eller några att prata och umgås med. Ditt liv tycks väldigt begränsat när det gäller mänskliga kontakter så det är inte konstigt att du längtar efter kontakter.
Du har ägnat mycket av ditt liv till att ta hand om dina föräldrar och medan de levde kände du antagligen inte samma behov av kontakter. Så länge du arbetade hade du också kontakt med andra även om det inte var så att du var direkt vän med dina arbetskamrater. Men nu sedan du blev sjukpensionär blir ensamheten förstås väldigt tydlig.
Råd från en expert
Psykologen svarar
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Annons
Tips för att bryta ensamheten
Jag tänker att den enda som kan ända på det här är du själv. Du beskriver att du känner dig blyg och bortkommen och det är förstås något som försvårar för dig. Men det bör inte vara oöverstigligt för att förändra ditt liv. Jag tänker att du borde ha kontakter inom sjukvården eftersom du är sjukpensionär. Ta kontakt med din läkare och berätta om det här, eller om det finns en kurator inom dina sjukhuskontakter. Kanske har de någon grupp som du kan delta i och få lite kontakter på så vis.
Ett annat tips är att kontakta något hem för äldre och fråga om du kan komma och läsa för någon där. Eller hitta någon aktivitetsgrupp där du tror du skulle passa. En bokcirkel, grupp för trädgårdsintresserade till exempel. På ditt bibliotek kan du fråga om de har någon aktivitet som kan passa. Ett tips är också att kontakta någon organisation som röda korset eller en kyrka. De har ofta stödgrupper eller grupper som till exempel hanterar hjälp och stöd åt behövande. Att gå med där och hjälpa andra kan vara ett sätt att bryta din isolering.
Annons
Det gäller att vara lite aktiv för att förändra tillvaron för det händer inte av sig själv. Ensamhet är tyvärr ett stort problem i vårt samhälle så jag är säker på att det finns andra i din situation och att ni med lite tur och aktivitet kan hitta varandra. Stort lycka till!