Hur tätt borde vi ha mellan barnen?
Fråga: Jag har en fundering som du kanske inte tycker är ett problem men som jag ändå behöver lite hjälp med. Jag och min man fick vårt första barn för ett par månader sedan. En tjej som var mycket efterlängtad och är mycket älskad. Både min man och jag är så förälskade i henne. Vi har båda längtat efter barn i några år och är överens om att vi vill ha tre barn.
Jag har alltid tänkt att jag ville ha barnen tätt så att de skulle ha glädje av varandra och också att det var bra att ha barn i ungefär samma ålder med tanke på när man ska göra saker tillsammans. Jag har velat bli mamma i hela mitt liv och det är lika fantastiskt som jag tänkte mig. Dock var jag nog inte riktig förberedd på hur mycket tid det faktiskt tar med en liten bebis. Även om vår dotter är lugn och sover mycket så hinner jag knappt duscha och få på mig kläderna förrän långt in på dagen.
Därför har jag börjat tvivla på om det verkligen är en bra idé att försöka få ett till barn så fort som möjligt. Min man är lite inne på samma sak som jag. Vi har vänner som har tre barn men med tre–fyra år emellan och de tycker att det är perfekt. De uttrycker att det är skönt att inte ha två blöjbarn samtidigt och att barnen kan ta mer hänsyn till bebisen. Jag har en annan väninna som bara har drygt ett år mellan sitt första och andra barn och jag märker att hon och hennes man är helt slut.
/Fler barn?
Maria Jacqueline Bratt svarar: "Första tiden med en bebis kan verkligen kännas kaosartad"
Stort grattis till din och din mans första barn. Så härligt att ni känner sådan lycka och förälskelse för er lilla flicka. Det är en stor livsomställning att få barn och även om man tycker sig vara väl förberedd och insatt i livet som förälder så blir det sällan som man tänkt sig.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tror många känner igen sig i din upplevelse av hur mycket tid en liten bebis tar. Första tiden med en bebis kan verkligen kännas kaosartad och det kan vara svårt att planera med tider och annat. Men det brukar bli bättre efter några månader när bebisen får mer rutiner. Men under hela första året ändras dessutom ofta bebisens rutiner så det gäller att hänga med i förändringarna.
Du och din man hade en tanke om hur ni ville planera för era barn men nu börjar ni vackla. Jag tänker att det är helt naturligt och att ni ska lyssna till er själva, era egna känslor och tankar. Det finns inget rätt eller fel, utan det finns för- och nackdelar med allt. Det finns forskning som säger att någonstans mellan 2–5 år är det bästa men det är fortfarande väldigt individuellt.
Barn som är lite äldre när de får syskon har hunnit mogna lite och fått sina behov tillfredsställda. De har hunnit bli lite mer självgående. Att ha barn nära i ålder kan ha sina fördelar då man, som du beskriver, har barn som kan tas på samma aktiviteter längre upp i åldern. Det blir intensiva småbarnsår ett tag men lättar sedan.
Har man barnen med längre mellanrum har man småbarn under längre tid. Jag tycker att det handlar mycket om hur man är som familj och vilken kapacitet man har. Att ha flera små barn samtidigt kräver att man sätter av mycket tid för barnen och är inställd på att det inte finns utrymme för mycket annat under några år. Jag tycker inte att du och din man ska skynda på något utan avvakta lite och diskutera er fram. Sedan är det också så att man inte bara kan beställa att ett barn ska komma en viss tid. Livet låter sig inte alltid planeras på det sättet.