Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hur glömmer jag mitt ex – han var mitt livs kärlek?
13 aug, 2025
Kvinna ligger i sängen och stirrar upp i taket
Läsaren är gift med en fin man, men kan inte sluta tänka på sin ungdomskärlek som hon hade ännu starkare känslor för. Hon funderar ständigt på vad som kunde ha varit om de inte gått skilda vägar. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 tips hur du går vidare när din relation tagit slutBrand logo
5 tips hur du går vidare när din relation tagit slut
När jag var ung träffade jag mitt livs kärlek och jag har aldrig kunnat glömma honom. Vi var ihop i några månader och han sa till mig att han älskade mig. Jag kände detsamma och att jag ville leva med honom livet ut. Men av olika anledningar tappade vi bort varandra och våra vägar skildes helt.
Jag vågade inte ta kontakt med honom men har heller aldrig glömt honom. En gång många år senare var jag ute med en del väninnor på ett dansställe. Plötsligt kom min enda kärlek i livet emot mig. Han stannade till, log mot mig och gav mig en kram. Han viskade att han inte hade glömt mig och att vi skulle träffas utanför när dansstället stängde. Jag stod utanför och väntade i en halvtimme men han kom aldrig. Jag vet inte varför men kanske var det för att jag hade min väninna med mig och att han ville träffa mig ensam. Dagarna efteråt väntade jag på att han skulle höra av sig för jag bodde på samma ställe så han kunde hitta mig. Men han hörde inte av sig och jag ville inte ringa honom.
Annons
Några år senare träffade jag min man som jag fortfarande är gift med. Han är snäll och fin men det har aldrig varit samma passion och kärlek som med min första kärlek. Jag vet att min gamla kärlek är gift och bor i en intilliggande stad. Han har barn, men det har inte jag. Jag tror att mitt liv hade varit mycket annorlunda om min första kärlek och jag hade fortsatt ihop. Jag tänker på detta nästan hela tiden och ältar det i mitt huvud. Vad var det som hände? Varför tappade vi bort varandra? Hur hade livet varit med honom? Det var verkligen riktig kärlek mellan oss.
/Kristina

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Du är fast i en drömvärld
Jag märker att detta är någonting som upptar dina tankar väldigt mycket. Du tycks ha ”fastnat” i en drömvärld där du idealiserar den här killen och det ni hade tillsammans. Det är säkert inte det du vill höra, men det är så jag uppfattar det du beskriver. Du menar att det var riktig kärlek mellan er och kanske var det så du kände. Men samtidigt beskriver du att ni tappade bort varandra. Jag tänker att det är svårt att tappa bort varandra om bådas känslor är väldigt starka. Då brukar längtan och kärleken fungera som klister och få parterna att göra allt för att få vara tillsammans.
Annons
Du beskriver också hur du många år senare återsåg din första kärlek och han viskade till dig att ni skulle mötas senare. Att han inte kom skyller du på att din väninna var med. Men kanske är den bistra sanningen den att han inte alls var seriös i det han sa och inte hade något större intresse av att träffa dig.
LÄS OCKSÅ: Små vanor som långsamt förstör en relation – och hur ni bryter dem
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tror att du har lurat dig själv lite under alla år och gjort er historia tillsammans till någonting den inte riktigt var. Du har målat upp den som den enda riktigt sanna kärleken och gjort en bild av att ditt liv kunde sett väldigt annorlunda ut med honom. Säkert hade ditt liv blivit annorlunda än nu, men det är inte säkert att det hade varit bättre.
Annons
Du behöver gå vidare
Jag tror det är dags för dig att släppa den här mannen och försöka leva mer i nuet och uppskatta det du har. Du är gift med en man som är snäll och fin men du tycker inte ni har så mycket passion mellan er. Men hur stor chans har din man när han tävlar mot din drömbild av en annan man? Om du inte själv klarar av att släppa den här bilden föreslår jag att du går och pratar med någon så att du kan komma vidare. Det är orättvist både mot dig själv och din man att du hela tiden går och tänker på en annan man. En man som faktiskt inte visade dig samma känslor som du visade honom. Det är säkert inte lätt för dig att helt ändra ditt tankesätt, men jag tycker att det är det enda rimliga du kan göra. Lycka till!
Lösningar för bättre kommunikation i din relationBrand logo
Lösningar för bättre kommunikation i din relation