Älskarinnan: Hur får jag honom att lämna fru och barn?
Fråga: Jag är en 42-årig kvinna som behöver få råd. Jag var tidigare gift med en man i 15 år och har två barn. Men jag älskade honom inte och levde bara för barnens skull. För drygt två år sedan lämnade jag honom för en annan man som tyvärr är gift. Från början trodde jag att det bara var för sex, men vi blev mer och mer kära. Det var han som började och vi kunde inte sluta träffas. Han vill inte avsluta vårt förhållande utan vill att vi ska träffas tills vi blir gamla. Men han är fortfarande gift och har barn med sin fru. De har inte sex och det var därför han träffade mig. Han säger att det är hans andra liv och att han inte vill lämna sitt barn med henne. Om de skiljer sig är det hon som tar barnet och därför kan han inte skilja sig från henne.
Från början tyckte jag att det var okej men nu börjar jag vilja vara mer med honom. Vi träffas och har sex ett par gånger i veckan. Han kommer till mig och ringer varje dag. Jag har försökt sluta men varje gång när jag tar upp detta så blir han arg och ledsen. Han säger att han älskar mig. Jag kan inte prata med mina kompisar om detta för det är pinsamt. Vi har ett fantastiskt samliv. Jag har försökt dejta en annan för att glömma honom men det hjälpte inte. Ingen kille är som han.
Ska jag vara hans älskarinna hela mitt liv eller ska jag lämna honom? Kan inte tänka mig mitt liv utan honom och jag tror att han älskar mig på riktigt.
Han säger hela tiden att han älskar mig men ibland undrar jag om han kanske säger detta för att ha sex med mig? Han säger att han inte älskar sin fru längre och att de inte haft något samliv på två år och inte heller sover i samma säng. De bråkar hela tiden i telefonen när han är med mig.
Jag har inte sagt till honom att jag vill leva med honom och kanske ha barn med honom om ett par år. Vad tycker du att jag ska göra? /Mistress
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Stå upp för dig själv"
Ja, det här är ett riktigt klassiskt problem där du som kvinna finner dig väntande på en man som både vill ha kakan och äta upp den. Jag skulle säga att det är högst troligt att den här mannen vill ha dig för att kunna ha sex med dig när han själv har lust. Du skriver inte att ni har någonting annat gemensamt än just sex. Även om du beskriver att du finner det tillfredsställande och bra så måste du fråga dig om det är det enda du vill ha av honom. För jag har svårt att tro att det du drömmer om med honom, att få ett gemensamt liv med barn, kan bli verklighet.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Han har redan sagt till dig att han inte vill lämna sin fru på grund av deras gemensamma barn. Det tycker jag för övrigt är en dålig ursäkt för i dag är det många som separerar och ändå träffar sina barn väldigt mycket. Så att bara mamman skulle ”få” barnet är inte så sannolikt. I stället låter det som om han inte vill lämna sitt familjeliv utan behålla det samtidigt som han har dig vid sidan om. Frågan är om du vill acceptera det?
Han säger att han vill bli gammal med dig och det kanske han vill. Men jag skulle ändå tro att de tårar han gråter när du vill lämna mer handlar om att han fortsatt vill ha det bekväma liv han lever i dag. Det finns tyvärr oändligt många exempel på kvinnor, och ibland några män, som i många år väntat ut att deras älskare ska lämna sin familj, vilket sedan aldrig händer. Jag tror därför du måste se sanningen i vitögat och att du riskerar att fortsätta att vara hans älskarinna. Om det är okej för dig kan du såklart fortsätta med det, men jag märker en annan längtan hos dig och då måste du sätta ner foten. Annars kommer du att bli olycklig.
Du måste ha ett allvarligt samtal med honom och berätta om dina drömmar om en framtid med honom. Då får du se hur han reagerar. Du kan också sätta en gräns för dig själv och meddela honom att om han inte lämnar sin familj inom en viss tid så kommer du att avsluta ert förhållande. Stå upp för dig själv, dina känslor och drömmar.