Han har bedragit mig i 40 år – ska jag skilja mig?
Efter 40 års äktenskap hittar hon en lista över makens otrohetsaffärer – och de vuxna barnen ber henne stanna för ”familjens skull”. Hur ska man tänka när svek och skuld blandas med lojalitet och livslånga band? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Hantera misstankar om otrohet med Anneli Östling
Brand logo
Hantera misstankar om otrohet med Anneli Östling
Jag har just upptäckt att jag blivit lurad och bedragen av min man under hela vårt äktenskap. Vi har varit gifta i över 40 år och har tre vuxna barn och sju barnbarn. Vi var båda runt 25 när vi träffades och jag blev med barn snabbt. Det gjorde att vi gifte oss och sedan har åren gått.
Äktenskapet har varit både bra och dåligt, men så är det väl tänker jag. Min man har aldrig varit den kärleksfulla typen direkt, men han har alltid varit snäll och varit en bra pappa. Han har arbetat mycket vilket gjort att jag tagit det mesta i hemmet och med barnen. Då och då har jag misstänkt att han varit otrogen men när jag frågat honom så har han bestämt förnekat detta och jag har valt att tro på honom.
Men nu har jag hittat en lista som han förvarat i sitt skrivbord där han har skrivit ner namn och tidpunkt på när han träffat olika kvinnor. Det sammanfaller oftast med hans resor i jobbet. När jag upptäckte det rasade hela min värld och jag kände bara äckel och förakt för min man. Jag konfronterade honom igen men han fortsätter förneka men den här gången tror jag honom inte. Min enda känsla nu är att jag vill lämna honom och leva ensam. Jag har berättat för barnen vad deras pappa gjort och att jag vill skiljas. Jag trodde att de skulle stå på min sida men två av dem tycker att jag ska tänka mig för innan jag river upp ”vår familj” och gör så att deras barndomshem skingras.
Nu vet jag inte vilket ben jag ska stå på. Är jag väldigt egoistisk om jag tänker på mig själv i detta läge och skiljer mig? Eller bör jag tänka på barnen och se till att hålla ihop familjen för deras skull? Jag känner mig både arg och förtvivlad och undrar hur jag har kunnat lita på denna man i alla år.
”Bedragen”

Relationsexpert Maria Jacqueline Bratt: "Du är inte egoistisk"
Jag förstår verkligen att du känner dig ledsen och arg efter att ha blivit bedragen under alla dessa år. Men jag tycker inte att du ska lägga någon skuld på dig själv för att du har litat på din man. Det är det naturliga att kunna lita på sin partner i ett förhållande. Men du har ändå känt på dig under åren att något inte varit som det skulle och nu har du hittat bevis. Då rasar förstås hela din bild av ert äktenskap och vilken typ av person din man är.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är inte konstigt att du känner att du vill lämna honom vilket jag tycker du har all rätt till. Det är inte alls egoistiskt tänkt av dig och om det är någon som rivit upp sin familj genom sitt beteende så är det din man. Jag blir, precis som du, lite förvånad över dina barns reaktion på detta. De tycks tänka mer på sig själva än på dina känslor. Jag kan förstå att barn, även vuxna sådana, känner en sorg över att en familj splittras och ett barndomshem skingras. Att kunna återvända till sitt barndomshem känns ofta bra, men det kan inte vara till vilket pris som helst. Du måste självklart tänka på dig själv i första hand och på ditt eget välmående.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Era barn är vuxna och kommer att klara detta och väljer du att lämna så kommer du signalera till dem att du inte låter dig behandlas hur som helst. Jag undrar om de själva velat stanna hos någon som bedragit dem under många år. Med detta sagt tycker jag absolut att du ska skilja dig om det är det som känns rätt för dig.
Du skriver ingenting om hur du och din man pratat om detta, bara att han förnekar det uppenbara. Har du visat honom listan du hittat? Hur förklarar han den? Jag tänker att du, för din egen skull, skulle må bra av att du och din man pratade ordentligt om det stora svek han utsatt dig för. Om han får en insikt i hur han svikit dig, kan erkänna och be om förlåtelse så kanske det underlättar för dig. Därför skulle det vara bra för er att gå till familjerådgivningen för att om möjligt få ett bättre avslut på ert äktenskap.