Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Min son har fått barn med en tjej han knappt känner”
05 dec, 2022
Farmor med barnbarn
Signaturen "plötsligt farmor" oroar sig för sin son som fått en bebis med en kvinna han inte känt så länge. Hon undrar om förhållandet kommer att hålla? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt som är socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Min vuxne son har blivit pappa till en liten flicka, men han och mamman hade bara varit tillsammans ett par månader då hon blev gravid. Min son är ansvarstagande, så för honom var det självklart att ta ansvar för barnet och han och mamman har flyttat ihop. Han fick flytta till en ort en bit från den vi bodde i men han kunde ha kvar sitt arbete. Jag vet att både han och mamman är väldigt glada för sin lilla flicka trots att hon inte var planerad. Det verkar också som att de har det bra tillsammans.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ändå kan jag inte låta bli att oroa mig för hur det ska gå för dem. De kände ju knappt varandra då de blev med barn, så hur ska deras förhållande klara detta? Det är ju så lätt att det blir fel och att ha små barn är inte lätt. Jag har också svårt att finnas där eftersom de bor flera mil från mig och jag inte har bil. Jag funderar på om de kommer att fortsätta bo där. Jag skulle så gärna vilja hjälpa till mer, men det går ju inte. Som det är nu kommer de hit varannan helg och bor över en natt. Det är väldigt trevligt. Jag tycker mycket om mamman och jag är så glad för den lilla familjen. Men jag vill att de ska klara detta. Vad tror du? Det vore så skönt att slippa oroa sig. /Plötsligt farmor
Se också: Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Först vill jag gratulera dig till att ha blivit farmor, även om det kom plötsligt. Jag tycker att det låter som om allt har blivit väldigt bra med den lilla familjen, även om barnet kom väldigt fort i föräldrarnas relation. Det är förstås omöjligt att säga hur det kommer bli i framtiden och om familjen kommer att bo kvar där de bor nu. Det vet nog inte ens de själva.
Annons
"De utvecklas tillsammans"
Du har rätt i att det blir en påfrestning i ett förhållande då det kommer barn och allt förändras. Men det är inte säkert att det blir bättre för att förhållandet varat länge. Det kan bli minst lika bra även om föräldrarna, som i det här fallet, just har träffats. Då har de ännu inga invanda roller som kommer att förändras, utan de utvecklas tillsammans både som par och föräldrar.
Utifrån det du beskriver nu ser jag ingen anledning till oro. De har ordnat det bra för sig på alla sätt och har redan börjat med små rutiner som att hälsa på farmor varannan helg. Det måste vara underbart för dig att få rå om dem då. Självklart förstår jag att du hellre hade bott närmare den lilla familjen så att du lättare hade kunnat ställa upp och hjälpa till vid behov. Men du kan ändå finnas där på många sätt och om det behövs kanske du kan åka dit och bo över ett par dagar. Jag vet inte vad som finns på deras hemort, om mamman har sin familj och nära vänner där. Då kan det göra att de vill bo kvar. Annars kanske de i framtiden väljer att flytta på sig, men det är omöjligt att veta nu. Jag önskar dig lycka till i din roll som farmor och hoppas att den lilla familjen fortsätter att fungera bra.