Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag blev förföljd en natt – nu vågar jag inte gå ut
03 apr, 2023
En kvinna som går i mörkret
På vägen hem, efter ett biobesök, blev hon förföljd. Som tur var fick hon hjälp av en förbipasserande. Men hon är fortfarande rädd och skakad av upplevelsen. Hon har inte vågat berätta för någon om händelsen. Nu frågar hon socionomen och familjerättsexperten, Maria Jacqueline Bratt, vad hon ska göra?
Annons
Fråga: Jag har varit med om något fruktansvärt och vågar inte berätta för någon. Jag och en väninna hade varit på bio. Hennes man hämtade henne, men jag tackade nej till skjuts. Det borde jag inte gjort.
VIDEO: Det här är PTSDBrand logo
VIDEO: Det här är PTSD
Vägen hem var öde, men jag märkte att någon följde efter mig. När jag ökade mina steg gjorde denne det också och tvärtom. Jag var helt övertygad om att jag skulle bli överfallen och kanske våldtagen eller dödad. Men så kom det plötsligt ut en man med en hund från en port och jag sprang fram till honom och berättade. Vi tittade efter förföljaren men kunde inte se något. Han följde mig sedan hem.
Den natten sov jag ingenting och detta förföljer mig. Jag är så rädd, drömmer mardrömmar och mår dåligt. Jag vågar knappt gå ut. Särskilt inte när det är mörkt ute. Vad ska göra? Ingen vet om detta, inte ens min man. /Livrädd
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Usch, vilken hemsk upplevelse. Jag förstår verkligen att du blev livrädd. Vilken tur att det kom någon som kunde hjälpa dig ur situationen. Men varför har du hållit denna hemska upplevelse inom dig utan att berätta? Jag tror att det gör att det blir extra svårt för dig nu.
”Prata med någon du känner dig trygg med”
Efter sådana här händelser är det helt normalt att känna sig extra rädd. Det som är viktigt då är att man kan prata om det som hänt eller bearbeta det på olika sätt. Jag tycker att du ska berätta för din man eller någon väninna som du känner dig trygg med. Ofta räcker det att man pratar med sina närmaste, men annars tycker jag absolut att man ska ta professionell hjälp. Sluta inte att gå ut, men se till att du känner dig trygg genom att ha sällskap, ta en taxi eller bli hämtad. Ta hjälp snarast, så kommer du snart att må bättre.
Annons