Hans ex förstör vår relation – ska jag glömma honom?
Fråga: Jag är en kvinna på dryga 40 år som just nu är singel. Tidigare hade jag ett långt förhållande på närmare sju år men det tog slut för drygt ett år sedan. I början tyckte jag det var ganska kul att vara singel, men nu känner jag mig redo för ett nytt förhållande.
Ganska precis när jag började känna det så träffade jag också en jättefin och trevlig kille. Vi träffades ute och det kändes direkt att det fanns något speciellt mellan oss. Vi började träffas lite smått och jag kände mig glad och förväntansfull. Han berättade för mig att han har två små barn och att det var lite jobbigt med hans ex.
Jag tänkte inte mer på det, men nu har det visat sig att det är jättejobbigt och förstör helt mellan oss. På något sätt har det blivit ett stort problem med hans ex och jag vet inte vad som hänt. Han har nu båda de små barnen på heltid och har tydligen dåligt med avlastning.
Jag förstår förstås att det är jobbigt men nu säger han att han inte har tid att gå in i ett förhållande och att vi inte kan ses. Jag vet att han dessutom jobbar mycket. Jag blev såklart väldigt ledsen eftersom jag verkligen gillar den här killen. Vi hörs ibland på telefon men det är ju inte samma sak som att ses.
Nu vet jag inte om jag bara ska strunta i honom och försöka glömma honom eller vad jag ska göra. Jag tänker att jag kanske skulle kunna vara till hjälp för honom också. Jag har inga egna barn men tycker om barn och de brukar gilla mig. Är jag dum om jag fortsätter hoppas att det skulle kunna bli någonting mellan oss? /Struligt
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Era liv är verkligen helt osynkade just nu"
Vilken otur att det skulle visa sig så krångligt rent praktiskt när du träffat en man som du gillar. Men det låter ganska självklart att han inte direkt har tid eller ork att engagera sig i ett förhållande om han just nu har två små barn på heltid och dessutom ett krävande arbete. Jag förstår att det får honom att känna sig stressad och kluven. Själv är du i en helt annan situation med bara dig själv att tänka på, så era liv är verkligen helt osynkade just nu.
Men jag tycker du ska respektera den här killens vilja och behov även om det är svårt för dig. Jag tycker det är bra av honom att han tar ansvar och sätter sina barns behov av honom i första hand. Det visar att han är en bra man och pappa. Jag tror att du just nu måste acceptera att du inte kan ha ett förhållande med honom och du bestämmer själv om du då vill gå vidare och försöka glömma honom, eller om du vill ”vänta in” honom.
Han har tydligen inte så mycket hjälp och avlastning och om du känner att du vill ställa upp som en vän och medmänniska och hjälpa honom så kan du erbjuda din hjälp. Men det måste förstås vara utan baktanke om att försöka få honom att ändå ha ett förhållande med dig eller känna sig pressad till det. Och skulle du själv kunna tänka dig att hjälpa till utan att ”få” något i gengäld? Det här behöver du tänka igenom ordentligt och sedan också prata med honom om.
Om du väljer att bli en del av hans liv som en vän och ett stöd för honom och barnen så tar du på dig ett stort ansvar, inte minst när det gäller barnen som i så fall kommer skapa en relation till dig. Sedan finns ju barnens mamma med i bilden också och du vet inte vilka svårigheter som finns när det gäller henne. Det är också en faktor som du måste räkna in när du funderar på hur du vill göra. Om allt detta sedan leder till att ni senare kan ha ett förhållande får ni se, men räkna absolut inte med det.
Jag tycker som sagt att du just nu behöver respektera de gränser den här killen har satt upp runt sig.