Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Barnen vill ta över sommarhuset – är det fel av oss att säga nej?
06 apr, 2023
pensionärer diskuterar
Hon och maken älskar att tillbringa tid på sommarstället. Men nu vill barnen ta över huset. Frågeställaren känner skuld över att säga nej till barnen och undrar nu om hon är självisk? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert:
Annons
Fråga: Min man och jag har ett sommarställe som vi älskar. Där bor vi nu från tidig vår till sen höst. Våra tre barn har tillbringat alla sina somrar där. Det är en stor sjötomt med ett gästhus. Där bodde vår ena dotter hela sommaren med sin man och deras lilla ettåring. Hon, liksom vi, vill att våra barnbarn ska tillbringa sina somrar här också.
Titta in i de svenska kändisarnas lyxiga lantställenBrand logo
Titta in i de svenska kändisarnas lyxiga lantställen
Men vår dotter tycker att stugan är för liten och har nu börjar tjata på min man och mig att vi ska flytta dit, så kan hon och syskonen ta över det större huset. Men min man och jag älskar vårt hus och vill inte flytta. Nu känner vi oss elaka som inte överlåter huset till barn och barnbarn och har dåligt samvete för det. Men vi gläder oss så åt att kunna vara på vårt älskade ställe mer nu när vi är pensionärer, och ser framför oss många år till att njuta här. Är vi själviska om vi inte låter barnen ta över? /Egoisterna
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Nej, ni är inte själviska. Snarare är det er dotter som är självisk som vill slänga ut er ur ert eget hus. Jag tycker att det är lite förvånande att hon har mage att föreslå det.
Jag förstår att era barn haft en underbar uppväxt på somrarna och gärna vill föra detta vidare till sina barn. Men det ska inte ske på bekostnad av er. Så var tydliga med att hon är välkommen med sin familj, men att det sker på era premisser och att det är ni som bor i stora stugan medan barnen med sina familjer kan nyttja gästhuset.
"Ni bestämmer över ert hus"
Det är också viktigt att ni säger ifrån om det är perioder då ni inte vill ha dem där utan kanske vill ta emot andra gäster. Kanske kan ni tillsammans diskutera om det går att bygga ut gäststugan eller bygga till ytterligare en stuga. Men bara om ni tycker det är okej och barnen är med och betalar eller bygger. Detta är ert hus och ert paradis som ni bestämmer över och det får era barn acceptera. Ingen ska komma och köra iväg er från ert eget hus. Hoppas ni kan njuta i många år till av ert paradis, och då absolut utan dåligt samvete!
Annons