”Mitt liv är tråkigt – jag längtar efter något annat”
Fråga: Jag är ensamstående mamma till en flicka som är 12 år. Hon bor hos mig heltid och vi har en mycket nära och fin relation. Men det märks att hon börjar bli stor och vill göra saker med sina kompisar. När hon är hemma är hon mest på sitt rum och umgås med kompisar via datorn och jag kollar tv-serier. På helgerna är vi ofta hemma hos min mamma där vi träffar min syster och hennes son som är fyra år. Min syster är bitter efter en skilsmässa och sitter mest och klagar. Min dotter tycker inte det är så kul att gå dit varje helg och har inte så mycket utbyte av en fyraåring.
Jag tycker att mitt liv rinner iväg från mig och ingenting roligt händer. Det var länge sedan jag hade någon dejt, än mindre en pojkvän. Jag har inte fyllt 40 än och längtar efter ett annat liv. Kanske träffa någon att leva med, göra trevliga saker med och känna samhörighet med. Att sitta med sin mamma och sin bittra syster är inte precis vad jag drömt om. Detta tar bara en massa energi från mig och jag har ingen ork att göra någonting och vet inte heller vad det skulle vara. Jag drömmer om förändring men vågar inte längre hoppas. Kan du vara snäll och ge mig ett råd så skulle jag bli väldigt glad.
/Hoppas
Socionomen och familjerättsexperten Maria Jacquline Bratt svarar:
Jag förstår att du känner dig tömd på energi och det låter verkligen som att du behöver lite stimulans i ditt liv. Någonting som ger dig energi i stället för att bara ta energi från dig. Men jag tänker också att du låter väldigt uppgiven och bara sitter och väntar, eller drömmer om, att något ska hända. Tyvärr tror jag inte att det kommer någon prins på en vit springare, utan du måste själv ta tag i ditt liv och göra förändringar.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
”Små förändringar och steg kan ta dig dit du vill”
Det kan förstås vara lättare sagt än gjort, särskilt om man känner sig trött och helt dränerad på energi. Men en livsförändring är inte gjord i en handvändning och det kan ta tid. Man kanske inte kan eller orkar göra stora förändringar direkt, men också små förändringar och steg kan ta dig dit du vill.
Börja med att fråga din dotter vad hon skulle vilja göra i stället för att gå till mormor. Ni måste väl inte träffas där varje helg om ni båda tycker det känns jobbigt. Hitta på någonting trevligt ni två i stället utifrån bådas era intressen. Spela bowling, gå och fika, gå och bada, på teater eller något annat som ni tycker verkar kul. Bestäm er till exempel för att gå till mormor bara varannan helg och gör varannan helg till mysig tid för er, kanske ordna ett spa hemma. Sedan tycker jag att du ska sätta dig och fundera över vad du själv gillar och skulle kunna göra för att få energi. Vik en dag i veckan då du gör något för dig själv.
Och om du skulle vilja träffa någon så anmäl dig till någon dejtingsajt. Många har träffat sin stora kärlek via nätet så det kan vara ett utmärkt sätt. Du kan om du vill! Heja dig!