Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min dotter går överstyr med fillers och botox!
05 maj, 2023
En tjej får fillers och mamman argumenterar med sin dotter som inte vill lyssna
Hennes dotter är väldigt mån om sitt utseende. Mamman tycker att det har gått överstyr med operationer och fillers och vänder sig nu till KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo för råd.
Annons
Fråga: Jag har en dotter som är 26 år. Hon har alltid varit väldigt mån om sitt utseende, men de senaste fem åren har hon börjat experimentera på olika sätt. Hon har väldigt stora läppar, har opererat brösten och gör naglar och fransar så gott som varje månad, trots att hon inte så jättegod ekonomi.
10 Hollywoodstjärnor som säger nej till skönhetsingreppBrand logo
10 Hollywoodstjärnor som säger nej till skönhetsingrepp
Hon är i grunden en jättesöt tjej så jag förstår inte alls varför hon måste använda så mycket botox och annat? Det ser bara konstigt och konstlat ut. Jag har provat att prata med henne, men hon säger bara att jag inte förstår. Jag vill så gärna att hon ska inse och veta hur fin hon är utan den här ytan?/ Bekymrad mamma.

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: ”Hon lever i en värld och du i en annan”
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Annons
Jag förstår att du reagerar på att din dotter gör om sig. Det måste finnas många föräldrar där ute som kämpar med samma tankar. Du ser det fina i dottern och undrar varför hon inte kan se samma sak. Det kan vara en sorg och frustration för dig.
Du skriver att det har ”gått över styr” med skönhetsfixeringen. Det finns personer som har dysmorfofobi, som handlar om att personen hakar upp sig på detaljer i sitt utseende och mår väldigt dåligt av det. De lägger mycket tid varje dag på att försöka förändra detaljen. Deras liv begränsas genom att de exempelvis ofta undviker situationer på grund av tankar gällande kroppen.
Jag får dock ingen information i ditt brev som tyder på att det skulle vara så.
Om du inte ser dessa symptom tänker jag att förhållningssättet blir ett annat. Det handlar då också om att hon lever i en värld och du en annan. Det du tycker är avvikande och extraordinärt kan vara det normala i hennes kretsar. Om du ska prata med henne tänker jag att du behöver komma ihåg att ni utgår från olika världsbilder och undvika kommunikation om vad som är rätt och fel. Försök lyssna in henne och bekräfta hennes känslor.
Annons
Jag tror inte heller att du har något att vinna på att återkomma till ämnet gång efter gång.
Hon är ändå 26 år och har rätt till att själv bestämma vilka ingrepp som hon vill göra. Det du i stället kan göra är att värna om er relation. Visa henne att hon duger för dig oavsett om hon förändrar sitt utseende eller inte. Att du tycker att hon alltid är den finaste för dig. Det tänker jag kan stärka både henne och dig.