Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Ska hans dotter få styra och bestämma när vi kan ses?
29 nov, 2022 UPPDATERAD 27 dec, 2022
En glad tjej som sitter i knät på sin pappa
Dottern vill inte träffa pappans nya flickvän. Nu frågar flickvännen om det är rimligt att dottern bestämmer och styr när de kan ses. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacquline Bratt.
Annons
Fråga: Jag behöver verkligen få höra din syn på en sak. Saken är den att jag har träffat en ny man efter att ha varit singel en längre tid. När vi sågs var det som om blixten slog ner och vi blev båda väldigt kära. Allt känns underbart men det finns ett stort moln på himlen och det är hans före detta. De har varit separerade ganska kort tid och har en dotter ihop som är fem år.
Mamman är väldigt kontrollerande och konstrar hela tiden, även innan jag kom med i bilden. Jag fick träffa hans dotter ganska tidigt och han presenterade mig som en tjej som han tycker mycket om. Dottern verkade helt ok med det och vi fick en bra kontakt med en gång. Men efter ett tag märkte jag att flickan blev mer reserverad och så började hon säga till sin pappa att hon inte ville att jag skulle vara där när hon är där. Hon bor en vecka vardera hos respektive förälder.
Pappan har svårt att hantera detta och sa till mig att det är bäst att jag inte kommer då hon är där. Men samtidigt är han förtvivlad över detta och det är såklart jag också. Vi båda tror att det är mamman som pratat illa om mig och gjort så att flickan ändrat sig. Pappan undviker att prata om detta med flickan men jag tycker att han måste göra det. Som det nu är har dottern ”makten” över vårt liv. Vad är bäst att göra? Ska hon verkligen styra när vi kan ses? / Nykära
Se också: Så skiljer du dig bäst för barnen
Så skiljer du dig bäst för barnenBrand logo
Så skiljer du dig bäst för barnen

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så härligt att träffa en ny man. Tyvärr försvåras situationen av att hans före detta krånglar som du beskriver det och att det också spiller över på hur hans lilla dotter reagerar. Efter en separation är det inte ovanligt att det är besvärligt en tid. Det är många känslor som ska bearbetas. Det brukar inte underlätta om det tidigt kommer in en ny partner till någon. Men ofta så lugnar situationen ner sig efter ett tag.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Pappan bör prata öppet med dottern
Det viktiga är att alla vuxna agerar moget och ansvarsfullt. Tyvärr kommer barnen ofta i kläm när vuxna inte kan hantera sina känslor utan spelar ut dem så barnen dras in. Det är mycket möjligt att den här lilla flickan har hört sin mamma prata illa om dig eller i alla fall känt på sig att mamma inte tycker om att du dykt upp i deras liv. Det tar hon till sig och tar med till pappa som agerar på hennes uttryck.
Jag tycker inte att något barn ska ha ”makten” i någons liv eller styra det, men samtidigt måste man sätta barnens behov först. Jag tror att den här lilla tjejen skulle må bra av att pappan pratade öppet med henne och berättar att du kommer att finnas med eftersom ni är kära i varandra. Han kan också ta upp att mamma kanske är lite ledsen för det men att det kommer att gå över. Prata med pappan och hjälp honom att fundera ut hur han på ett bra sätt kan hjälpa flickan i denna situation. Inte genom att prata illa om mamman men att sätta ord på alla olika känslor som ni alla känner. Det ordnar sig säkert om ni ger det lite tid.
Annons