Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min vän är otrogen – ska jag berätta för hennes man?
19 dec, 2022
Hur hanterar man vetskapen om att en vän bedrar sin man? Ska man berätta för honom eller hålla tyst? Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd i en känslig fråga.
Annons
Fråga: Min fråga gäller inte mitt äktenskap, men det är något som påverkar hur jag mår och jag vet inte vad jag ska göra. Min man anser att vi inte ska lägga oss i och att jag ska släppa det – men jag kan inte.
Jag har från annat håll fått veta att en vän bedrar sin man. Vi är goda vänner med både henne och hennes man och jag vet inte hur jag ska hantera informationen som jag fått. Otrohet är det värsta jag vet och jag känner mig medskyldig som inget säger till den stackars mannen.
Vi har alltid haft kul tillsammans med paret och vi har även planerat att resa tillsammans i vinter. Hur det blir vet jag inte för jag tycker det är jobbigt att bevittna hur den bedragna mannen öser sin kärlek över sin hustru och hon låtsas att allt är som vanligt.
Jag önskar att jag aldrig fått veta och att allt kunde vara som förut. Jag vill berätta men jag vet inte hur. Hade det varit jag som blev bedragen hade jag önskat att någon talat om det för mig. /Hanna
Se också: 5 tecken på att din partner är mikro-otrogen
5 tecken på att din partner är mikro-otrogenBrand logo
5 tecken på att din partner är mikro-otrogen

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Prata med henne"
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Tiden går inte att skruva tillbaka. Så även om du har fått mer information än vad du mår bra av, behöver du hitta ett fungerande sätt att förhålla dig till det som sker och försöka hålla isär vad som är ditt ansvar och undvika att tankemässigt fastna i det du inte kan påverka.
Du är vän med båda parter och vad som sker i deras relation inverkar även på din sociala tillvaro och era gemensamma framtidsplaner. Men framförallt handlar det om din egen moralkompass som pekar på att för din egen sinnesfrid vill du berätta för mannen att hans hustru är otrogen. För om det hade gällt dig hade du önskat att få veta sanningen, vilket ofta är en bra utgångspunkt i hur du bör agera.
Men allra först måste du ta reda på om informationen stämmer. Ibland uppstår rykten som lever sitt eget liv och par kan även ha olika regler i sin relation vilket kan innebära att det finns uppgörelse om att det är ok med fler partners.
Annons
Mitt råd är därför att du börjar prata med kvinnan. Berätta vad du hört och låt henne bemöta detta. Handlar det om otrohet så ge henne en chans att själv få vara den som berättar för sin man, men var tydlig med att om hon inget säger så kommer du att tala om för hennes man om vad som sker bakom hans rygg.