Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Relationsexperten: Så lär du dig se "red flags" tidigt hos en partner
13 sep, 2023
Ledsen kvinna sitter framför arg man
Läsaren har varit i flera destruktiva relationer med kontrollerande partner. Hon har inte gett upp tanken på kärlek men undrar hur hon ska hitta rätt. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag har flera misslyckade och destruktiva relationer bakom mig. Jag är tydligen som en magnet för märkliga personer som vill kontrollera och utnyttja mig.
Även om jag har blivit bränd har jag inte gett upp tanken på kärlek, men jag har lovat mig själv att inte upprepa samma misstag. Finns det några varningstecken som jag kan vara observant på för att undvika en kontrollerande och okänslig partner? /Never give up

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ställ frågor tidigt"
Ett vanligt kärleksdilemma är att falla för någon, men bortse från varningstecken eller lura sig själv att att det löser sig med tiden… Vilket det sällan gör. Och när mönster upprepar sig är det alltid bra att stanna upp och se vad man själv kan göra annorlunda för att få nya resultat. Exempelvis kan du välja nya plattformar än där du mött dina ex och ge andra personligheter än de gamla vanliga en chans.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Det är också bättre att vara kräsen från början och att prioritera några viktiga egenskaper din nästa partner bör ha och som du inte några omständigheter får förhandla bort. Men förälskade ögon är opålitliga och vi ser ofta ser det vi vill se i stället för hur verkligheten är. Så om du i ett tidigt stadie kan rådfråga en pålitlig vän om dina iakttagelser stämmer, kan du undvika en hel del misstag.
Även bakom en charmig fasad kan det dölja sig hänsynslöshet, kontroll och egoism. Är det inte egenskaper som du söker – var extra uppmärksam på vissa varningstecken, så kallade ”red flags”.
Ställ lite kluriga, nyfikna frågor tidigt i kontakten. Försök komma in under huden beträffande åsikter och värderingar. Var observant på om personen är genuint intresserad av dig eller bara söker ”någon” som kan tillfredsställa sina egna behov och intressen.
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontrollBrand logo
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontroll
Var också observant på hur hens reaktion blir om du inte förstår vad personen säger eller menar och du vill ha en förklaring. Blir personen försvarsinställd, kanske anklagar dig för att vara överkänslig, misstolkar eller om hen byter fokus till att du har problem – varning!
Annons
Och om/när du upptäcker ”red flags”, stanna upp och se tillbaka på er kontakt. Har ni skrivit till varandra har du ett gyllene tillfälle att genomskåda halvsanningar och eventuella lögner i konversationer genom att upptäcka om berättelser håller eller tagit annan riktning.
Skulle det vara en person som du misstänker har svårt att leva sig in i dina känslor och vill manipulera, styra, kontrollera dig – dra dig ur och avsluta kontakten så snabbt som möjligt. Men sådana personligheter är det ingen idé att försöka konfrontera.