Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Läkaren: Då kan smärtan i handen bero på mobiltumme
08 jan, 2025
author Christina Lundell
Christina Lundell
Kvinna scrollar på mobilen.
Inés har börjat få ont i tummen efter mycket skärmtid och undrar om mobilen kan vara boven. Smärtan påverkar både vila och vardag. Läkaren Christina Lundell förklarar vad mobiltumme är, varför den uppstår och hur du kan lindra besvären – innan de blir värre.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Tidiga tecken på atros – här är symtomen att vara uppmärksam påBrand logo
Tidiga tecken på atros – här är symtomen att vara uppmärksam på
Fråga: I mitt liv, precis som i många andras, är tekniska saker som mobiltelefonen och datorn ständigt närvarande. Jag har mer skärmtid än vad jag vill erkänna och notiserna på telefonen pockar ständigt på min uppmärksamhet. Därför har jag börjat fundera på om smärtan i min tumme som uppkommer ganska ofta kan ha något samband med detta? Det gör ont, och jag tappar kraft i tummen när jag sitter med telefonen, men även när jag till exempel ska lyfta ett vattenglas. Nu på senare tid har den även börjat värka i vila. Vad kan smärta i tummen bero på, och vad kan man göra åt saken? Behöver det kollas upp eller kan det gå över av sig självt? /Inés
Annons
Läkaren Christina Lundell svarar: "Begränsa tiden på telefonen"
Alla timmar våra stackars tummar scrollar. Samma rörelser med några sekunders mellanrum, statiska rörelser med en lätt böjd led.
Det låter inte som att du har skadat din tumme och du berättar inte att du har någon reumatisk sjukdom. Du berättar inte heller att du lider av artros, även om det inte ofta finns artros-komponenter med vid den här typen av smärta.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Christina Lundell
• Christina Lundell är legitimerad läkare som svarar på medicinska frågor från våra läsare.
• Vid sidan av sitt vanliga arbete som ST-läkare i allmänmedicin på en vårdcentral i Bromma forskar Christina om kvinnohälsa vid Karolinska Universitetssjukhuset.
Det kan nog vara som du säger att det är mobilanvändandet som utlöst smärtan i din tumme. Det låter som att det är hög tid att ta hjälp. Du har ont både i vila och i aktivitet och du börjar också få en funktionsnedsättning av din hand, du tappar i styrka. Att inte kunna lyfta ett vattenglas låter allvarligt.
Annons
Av brevet att döma är det inte bara tummen som tar stryk utan din vardag präglas av ständiga avbrott för att kolla vad det är som plingar till, varför skärmen lyser upp, om något kanske har hänt… Nu var det visserligen bara tummen som besvärar dig, men sannolikt kommer det att krävas ett förändrat användningsmönster vad gäller scrollandet om tummen ska sluta göra ont. Går det att begränsa tiden på telefonen?
Råd från en expert
Doktorn svarar
Vem kan då hjälpa dig? Händernas vardagshjältar heter arbetsterapeuter. De kan ta fram övningar för att skydda lederna och arbeta upp styrka och rörlighet så att smärtan ger med sig.
Det går att uppnå tydlig förbättring på bara ett par månader om man följer deras råd och planering. Ofta passerar man förbi en läkare, för att utesluta andra sjukdomar, innan man kommer till en arbetsterapeut. Men det finns inte något remisskrav och man kan även boka tid hos arbetsterapeuten själv. Se då till att den du anlitar är ansluten till regionen så blir kostnaden överkomlig och frikort gäller.
Annons
Jag skulle börja så, men om du inte blir bättre ska du inte lida i tysthet. Om du fortsatt har ont i vila kan du behöva gå vidare med andra insatser.