Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag älskar honom och vår vardag – så fort vi blir lediga bråkar vi”
18 jan, 2023
par står framför eiffeltornet och bråkar
Hon älskar sin man och vardagen de har ihop. Men, varje gång de får semester tillsammans så börjar bråken. Vår relationsexpert, Nina Ljungberg, ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min man har ett bra äktenskap, men så fort vi är lediga tillsammans bråkar vi konstant. Vardagen fungerar däremot fint och tillvaron är på topp så länge vi har våra egna jobb och aktiviteter, men direkt när vi får mer tid ihop går vi varandra på nerverna.
Värst är det på semestrar och vid långledigheter, då brakar det alltid loss ordentligt. Ändå håller vi ihop och jag vet inte varför eller hur vi ska få det bättre. Har du några förslag?
/Vardagskär och semestersur
I ständig konflikt med din partner? Så håller ni sams under semesternBrand logo
I ständig konflikt med din partner? Så håller ni sams under semestern
Realtionsexperten Nina Ljungberg svarar:
Förhoppningsvis håller ni ihop för att ni i grund och botten tycker väldigt mycket om varandra, men tyvärr har ni ”glömt bort ” att ta hand om er tvåsamhet. Relationer är en färskvara som kontinuerligt måste skötas om för att inte vissna, eller rent av ruttna. Finns det nedtryckta behov, surdegar eller annat missnöje som inte har lyfts upp under året, flyger det i luften så fort det blir mer gemensam tid ihop.
Annons
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
För att undvika att hamna där, tänk förebyggande. Vänta inte tills det exploderar utan försök undvika att ni hamnar i det explosiva läget. Red hela tiden ut små fnurror så att de inte växer till stora problem. Uppdatera varandra om stort och smått, var lyhörd, intresserad och lyssna in varandra samt utvärdera regelbundet hur ni mår och hur ni har det tillsammans. Undvik också att gå i samma fälla gång på gång, vilket ni kan göra genom att sätta en plan för hur det ska undvikas.
”Lite luft i förhållandet kan göra underverk”
Nina Ljungberg
Det är alltid bra att bygga vidare på det som redan fungerar. Exempelvis nämner du att ni har en bra vardag; när jobb och aktiviteter sker på varsitt håll.
Troligen är det just denna balans mellan egen och gemensam tid som är nyckeln till en bättre ledighet för er båda. Man behöver inte göra precis allt tillsammans, lite luft i förhållandet kan göra underverk och bidra till mer uppskattning de stunder när ni ses, även om det blir färre timmar.
Annons
Börjar ni umgås för att ni vill och inte på grund av upplevda förväntningar ökar förutsättningarna för att trivas i varandras sällskap och att ni uppskattar att vara tillsammans.
/Nina Ljungberg