Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min kusin tror att jag är ute efter hans föräldrars arv!
14 apr, 2023
En ledsen kvinna som läser ett brev
Hon tar hand om sin faster och farbror, som hon ser som sina bonusföräldrar. Nu har hon fått ett brev från deras son där han anklagar henne för att vilja komma åt arvet. Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och så här svarar hon
Annons
Fråga: Jag är en kvinna utan egen familj. Mina föräldrar dog för många år sedan, men jag har min faster och farbror som ”bonusföräldrar”. De har alltid stått mig nära och efter att mina föräldrar dog har de varit som mina föräldrar. De har en son som bor utomlands sedan länge. När vi var små lekte vi ofta, men med åren har vi tappat kontakten. Han är sällan i Sverige och har inte så mycket kontakt med sina föräldrar, vilket jag tycker är tragiskt.
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta stegBrand logo
Bli ekonomiskt fri på 25 år – 5 konkreta steg
Nu är min faster och farbror gamla och jag har hjälpt dem i många år med allt från städning och tvätt till att handla. Jag är hemma hos dem flera gånger i veckan, lagar mat och äter middag tillsammans med dem, pratar, ser på tv och läser högt för dem. Jag vet att de uppskattar det väldigt mycket. Nyligen fick jag ett brev från deras son, min kusin, som anklagar mig för att göra allt detta bara för att få ärva dem. Han säger att jag ställer mig in, men jag älskar dem verkligen.
Annons
Min faster och farbror är inte jätterika men har en del pengar. De har sagt till mig att de ska skriva in mig i sitt testamente, men jag har då sagt att det behövs verkligen inte. Min kusin skriver nu att jag inte ska få ett öre utan han ska ärva allt. Jag tycker det känns så hemskt att han bara bryr sig om pengarna och inte alls sina gamla föräldrar. Jag har inte visat dem brevet, för de skulle bli förtvivlade. Jag känner mig sårad och ledsen och oskyldigt anklagad. Vad ska jag göra? /Anklagad
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det känns hemskt att bli anklagad när du gör så mycket för din faster och farbror. Men jag tycker att du ska försöka strunta i deras son, för både du och din faster och farbror vet hur det egentligen förhåller sig. Det är det viktigaste.
Annons
Tyvärr är det så att när det kommer till pengar, så kan folk visa en helt ny och tråkig sida. Kanske har din faster och farbror informerat sin son om att de tänker testamentera en del till dig och det är det som fått honom att reagera. Men de har sin fulla rätt att göra så och det är ingenting han kan göra någonting åt. Han har kanske inte heller förstått hur nära du och hans föräldrar står varandra känslomässigt, eftersom han lever så långt ifrån er.
"Skriv ett vänligt brev tillbaka"
Om du vill kan du skriva ett vänligt brev tillbaka där du talar om hur mycket du tycker om hans föräldrar och att det du gör, det gör du inte för pengar, utan enbart av kärlek och omtanke. Kanske hjälper det inte, men det kan ändå vara skönt för dig att förklara. Fortsätt sedan att hjälpa de gamla som förut och försök strunta i anklagelserna, även om det är svårt.