Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kär i ny tjej – hur hanterar jag exet och mamman till mina barn?
12 apr, 2023
En fundersam man
Han har separerat från sina barns mamma och är mån om att ha en bra relation. Men nu har han blivit kär i en ny tjej och tycker att det är svårt att ta hänsyn till alla. Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och ger här råd.
Annons
Fråga: Jag är en frånskild pappa till två barn på sex och åtta år. De bor hos mig varannan vecka och hos sin mamma varannan vecka och det fungerar bra. Vi har varit skilda i drygt två år och hela tiden varit måna om att vara sams och göra det så bra som möjligt för barnen. Vi delar en bil, som den som har barnen har, för att kunna skjutsa till aktiviteter och annat. Jag är väldigt glad för att vi lyckats så bra med att vara vänner och vill att det ska fortsätta vara så. Man hör ibland om föräldrar som bråkat väldigt och så vill jag inte ha det.
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmetBrand logo
4 enkla parterapiövningar att göra i hemmet
Nu har jag träffat en ny tjej som jag tycker mycket om. Vi ses oftast de veckor jag inte har barnen, men hon har även träffat dem och det gick bra. Tyvärr har det blivit lite jobbigt eftersom barnens mamma börjat ringa mig oftare och vill att vi ska hitta på saker gemensamt med barnen. Det har hänt innan också ibland, men nu är det oftare. Jag vill ju inte förstöra någonting så jag har ofta sagt okej till det. Men då tycker min nya tjej att jag tar för mycket hänsyn till mitt ex och att hon styr och ställer. Då blir det jobbigt med min nya. Det känns svårt att tillfredsställa alla och nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju att det ska bli bra med min nya tjej också, för henne är jag verkligen kär i. Samtidigt vill jag inte äventyra den goda relationen med barnens mamma så att barnen blir lidande. Kan du hjälpa mig med lite goda råd så vore jag tacksam.
/Svåra val
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker att du och barnens mamma har en väldigt sund och bra inställning till ert fortsatta föräldraskap. Det allra bästa för barnen är om föräldrarna kan samarbeta och vara vänner även efter en separation. Det är inte alltid så lätt men viktigt. Så länge ingen av parterna har träffat någon ny går det oftast lättare. Sedan är det fler personer att ta hänsyn till och få ihop tillvaron med. Kanske kommer också en ny partners eventuella barn med i bilden. Det kan bli en svår balansgång att navigera mellan olika behov och viljor. Men med sunt förnuft, god vilja och bra kommunikation brukar det gå bra.
"Du måste kunna säga nej till barnens mamma"
Jag tycker att du ska börja med att prata med barnens mamma och berätta att du träffat en annan som du behöver ha fokus och uppmärksamhet på också, men att du självklart vill fortsätta ert goda samarbete. Du måste kunna säga nej till barnens mamma om det inte passar att du är med henne och barnen. Kanske ringer hon oftare nu för att se om du fortfarande prioriterar barnen, men då är det viktigt att sätta upp tydliga regler. Säg att du gärna tillbringar tid med henne och barnen på hennes veckor om du har tid, men att du kommer säga nej om du ska träffa din nya. Hon har också rätt till din uppmärksamhet och för att er relation ska fungera och utvecklas. Kanske kan din nya också följa med någon gång så att hon och mamman får träffas. Lycka till!
Annons