Barnbarnet vill inte hälsa på – vi vill inte mista henne!
Fråga: Min man och jag är farmor och farfar till flera barnbarn och vi är så glada för dem alla. Vi har alltid haft barnbarnen hos oss ganska mycket och hjälpt våra barn med dem. Det har gjort att vi fått en varm och nära relation till alla barnbarnen. Vi har dock en speciellt nära relation till våra två äldsta barnbarn, en flicka på 15 år och en på 12 år. Deras föräldrar har haft det jobbigt på olika sätt i perioder och då har flickorna bott hos oss. De har även kommit en eller två helger i månaden under hela sin uppväxt och varit hos oss. Detta har gjort att vi nästan fungerat som föräldrar åt dem.
Det som nu har hänt är att den stora flickan inte längre vill komma som förut. När vi ringer och frågar om hon vill komma över en helg så har hon aldrig tid. Det är hela tiden så mycket annat hon ska göra. Vi märker att hon blir sur när vi frågar och sist hon var här blev det ett riktigt bråk för hon sade att vi bara tjatar hela tiden. Hon sade att vi inte fattar att hon inte vill vara hos oss hela tiden utan med sina kompisar. Det här har gjort oss ledsna för vi är så rädda att förlora henne.
Hennes lillasyster kommer fortfarande men den stora väldigt sällan. Vi längtar så efter henne och är oroliga för att vi ska mista kontakten med henne. Visserligen har vi många fler barnbarn, men det är ändå något speciellt med den äldsta som vi haft så mycket kontakt med förr. Finns det något vi kan göra för att inte mista henne?
/Ulla-Karin
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Det är precis som det ska vara"
Så härligt att höra om er fina och nära relation till alla era barnbarn. Det är ju en riktig skatt att få ha barnbarnen nära när vi blir äldre. Men precis som det är med våra barn så har vi även våra barnbarn bara till låns. Det betyder att de förr eller senare växer upp och vandrar ut i världen och frigör sig från oss. Det kan vara smärtsamt och ledsamt men är precis som det ska vara. Men det viktiga att komma ihåg är att vi sällan mister dem. De finns där omkring oss men det blir på ett annat sätt. Små barn har vi alltid nära, men ju äldre de bli ju mer försvinner de iväg. Men om vi har en bra och kärleksfull grund, som ni har med ert äldsta barnbarn, så kommer de alltid tillbaka. De måste bara se sig om i världen lite och upptäcka allt annat spännande som finns.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Er sondotter är nu i en period då kompisar betyder mer och mer och det är dags för henne att frigöra sig lite, både från sina föräldrar och er. Jag tycker ni ska minska ner ert tjatande om att hon ska komma en helg för det skapar bara irritation och risk att hon får dåligt samvete. Hon vet nog att ni längtar efter henne och vill träffa henne. Försök i stället att bejaka hennes intressen och att hon vill umgås med kompisar och hänga med på vad som händer under helgen. Föreslå att ni i stället träffas på ett annat sätt. Hon kanske kan komma en kväll i veckan, äta middag, mysa och sova över. Eller så kanske hon hinner pricka in en liten stund under helgen för bio, fika, bowling eller annat hon gillar.
Jag tror inte ni ska räkna med längre sammanhängande perioder just nu utan hitta kortare stunder att träffas men kanske oftare. Det är bättre med kortare träffar än inga alls. Var följsamma och intressera er för det liv hon just nu upptäcker. Jag lovar att hon inte kommer att försvinna ur era liv. Under tiden får ni fortsätta njuta av tiden med era andra barnbarn. Visst förstår jag att er relation till ert äldsta barnbarn är lite speciell, lite som en föräldraroll. Men luta er tillbaka med vissheten om att den grund ni lagt är stadig och solid.