Han pratar om vårt samliv med sina vänner!
Fråga: Jag är gift sedan tio år och har ett ”vanligt” sexliv. Vi ligger någon gång i veckan, ibland passionerat, ibland mer för att ”bocka av”. Båda är tillfreds med det och har ungefär lika mycket lust.
Problemet är att min man och hans vänner, trots att alla är ganska ”mogna” män rapporterar i princip varje ligg till varandra, nästan jämför vem som för tillfället legat mest. Jag tror inte de diskuterar detaljer, men känner mig ändå obekväm. Han tycker att det är vanligt killsnack – men hur ska jag få honom att förstå?
Psykolog Anna Bennich ger svar: ”Dina känslor måste ha förtur”
Hej! Ja, det kan verkligen vara olika hur privat det känns att andra har insyn i våra mer intima delar av relationen. En del tycker inte det är någon stor grej medan andra känner mer obehag. Här finns egentligen inget rätt eller fel. På ett generellt plan behöver det inte värderas.
Anna Bennich

- Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare. Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Men på ett personligt plan, där behöver det värderas. På individnivå är det ointressant hur andra gör med den sortens information, om man själv påverkas negativt. Din man är fri att dela vad han vill gällande honom själv, men sexet är en högst tvåsam aktivitet och i den är också du involverad. Du känner dig obekväm med att det lämnas ut. Det måste självklart ha förtur.
Det vore en sak om du bad honom sluta med något som är viktigt. Att helt stänga sina relationer och aldrig dela något är inte särskilt sunt. Med respekt för den andre kan vi ibland behöva dryfta något relationsproblem vi hamnat i, få någon annans blick och input på en viss situation. Men det är skillnad på att dela något ur relationen med en vän i syfte att få hjälp med ett dilemma, och att i underhållnings- och tävlingssyfte dela antal ligg i veckan med polarna. Det senare har inget annat syfte än just att det är lite kul (för dem).
”Vanligt killsnack” är inte heller något som i sig legitimerar beteendet. ”Vanligt killsnack” är också en rubrik med väldigt varierande innehåll. Jag tror att din man skulle underkänna en hel del samtalsämnen som andra skulle beskriva som ”vanligt killsnack”, precis som andra skulle tycka att liggstatistik med hustrun är långt ifrån hur deras ”killsnack” ser ut. Innehållet är det väsentliga, inte vilken etikett det får.
Det är fint att läsa att ni har sex mellan varven, och ungefär lika mycket lust. Det är inte alla förunnat efter många år och ett antal ungar ihop. En risk, om du känner att ert sexliv granskas, är att det kommer ha en negativ inverkan. Inte bara på dig, utan på er båda. En stress över att han inte ska ”ligga sämst till”, en frustration att det kommer delas – sådant kan påverka lusten. En annan risk är att du upplever att hans respekt för dina behov vacklar, vilket det väl knappast är värt.
Jag tycker du ska säga att oavsett vad han väljer att kalla det, så är du inte bekväm, tycker det känns utelämnande, och du blir ledsen att det inte respekteras. Det är tre tillräckliga skäl för att din man ska sluta lämna ut er ligg-statistik till sina kompisar. Det kan förstås vara svårt att bryta mönster i gamla kompisrelationer. Men de är förhoppningsvis tillräckligt mogna för att han kan föreslå att de tävlar om andra saker istället.