Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag vill ha barnbarn, varför vill min son inte bilda familj?”
19 jan, 2023
En mamma som kramar sin vuxna son
Hon har en vuxen son som hon vill ska bilda familj. Hennes högsta dröm är att få bli farmor. Hon oroar sig också för att sonen ska bli ensam. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert:
Annons
Fråga: Jag undrar så om min son kommer att skaffa familj. Det är min högsta dröm. Han är nu 41 år nu och har vad jag vet inget längre fast förhållande bakom sig. Han har ett bra och välbetalt jobb som han trivs med och han jobbar väldigt mycket. Han bor också i en fin, stor lägenhet som absolut skulle rymma fru och barn. Bara en gång har han bjudit en flicka hem på middag och då började jag hoppas. Men det var för flera år sedan och efter det har jag inte sett henne och vet inte vad som hände.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Min son är mitt allt och han och jag har levt ensamma sedan hans pappa dog då han bara var två år. Eftersom det bara är han och jag så hade jag hoppats extra på att han skulle träffa någon och få barn. Jag vill inte att han ska bli för ensam när jag dör. Jag har aldrig frågat min son om detta. Ska jag våga föra det på tal?/Längtande
5 kändisar som blev farmor eller mormor tidigtBrand logo
5 kändisar som blev farmor eller mormor tidigt

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, ibland önskar man att man hade en spåkula och kunde se in i framtiden. Men tyvärr kan ingen svara på om dina önskningar kommer att slå in. Du får bara vänta och se. Men du skulle också kunna prata med din son om detta. Det låter inte som om ni någonsin pratat med varandra på ett djupare plan om hans tankar om framtiden. Kanske är det svårt att ta upp sådana här saker om man inte är van vid att prata om den typen av frågor. Men du kan känna efter och göra ett försök. Det enda som kan hända är att han säger att han inte vill prata med dig om det eller på annat sätt visar att han vill hålla det för sig själv. Då har du i alla fall försökt.
Annons
”Han kanske inte vill ha barn”
Jag förstår att du längtar efter barnbarn och har en önskan om att din son ska få en liten familj omkring sig. Men kanske är det inte alls hans drömmar och önskningar. Det kan vara så att han valt att ägna sig åt sitt arbete och inte har någon önskan om familj. Eller så har han bara inte träffat någon utan hittills ägnat sig åt att bygga sin karriär och tänker sig bilda familj längre fram. Det enda sättet att få veta är att faktiskt fråga honom. Mitt råd är att göra ett försök att få till ett förtroligt samtal med honom om detta, så vet du mer var han står.