Vardagen med tre barn är kaos – hur hittar vi struktur och glädje?
En mamma med tre barn.
Foto: TT
”Elin” har tre barn och får inte ihop vardagspusslet. Hon blir bara tröttare och tröttare för varje dag som går och känner att det är ohållbart. Vad ska hon göra? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Brand logo
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Fråga: Hjääälp! Mitt liv är ett enda kaos och jag vet inte hur jag ska hantera vår tillvaro längre. Min man och jag har tre barn, alla under tio år. De två äldsta går i skolan och den minsta på förskolan och är i trotsåldern. Både min man och jag ville ha tre barn och vi älskar dem förstås väldigt mycket. Men ibland ångrar jag att vi skaffade tre (förbjuden tanke). Vi hade samma tanke om att barn inte skulle påverka våra liv alltför mycket utan att de skulle hänga med på allt vi gjorde och att vi skulle kunna fortsätta ungefär som innan.
Både min man och jag är väldigt spontana av oss och gillar inte att planera och strukturera tillvaron för mycket. Jag vill inte ruta in allting utan vill att det ska finnas rum och möjlighet för spontanitet och äventyr. Men som vår tillvaro ser ut nu är allt bara kaos, irritation och frustration. Varje dag är ett företag med att hitta på mat, handla, laga mat, köra barn till aktiviteter, möten på förskola, skola, fritids och allt möjligt annat. Jag blir snart tokig! Varken min man eller jag är särskilt bra på att planera så vi vet inte hur vi ska komma ur det här. Jag har en del kompisar som också har tre barn och de verkar ha mycket mer styr på sin tillvaro och ser ut att fixa allt perfekt.
Jag blir bara tröttare och tröttare för varje dag som går och känner mig så ledsen. Det var inte så här det skulle bli. Nu får du inte missförstå och tro att vi inte älskar våra barn för det gör vi verkligen. Men allt känns ändå ohållbart. Ingen spontanitet och ingen glädje.
/Elin
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Planering ger utrymme för spontanitet"
Oj, det låter riktigt jobbigt med ett sådant kaos i ert liv. Jag förstår att du känner dig trött och ledsen. Självklart ÄR det ibland livligt och kaosartat med tre små barn i huset men det ska helst inte vara den övergripande känslan. Du och din man hade kanske en lite orealistisk och romantisk dröm tidigare om att livet med barn inte skulle förändras. Visst låter det härligt med spontanitet och spänning och lite tråkigt med rutiner och planering, men utan det blir det som du märker lätt kaotiskt. Alla är vi olika och en del är bra på struktur och planering medan det för andra är näst intill omöjligt. Kanske är det så för dig och din man, att dessa egenskaper ligger väldigt långt ifrån era personligheter. Då behöver ni jobba extra hårt för att få till en dräglig tillvaro.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag tror att lösningen för er ändå är att strukturera och planera och det finns mycket ni kan göra tänker jag. Att till exempel komma hem med tre hungriga trötta barn och DÅ börja hitta på och fixa mat är dömt att misslyckas. Att göra en veckomatsedel och storhandla är en bra lösning. Likaså att kolla om ni kan dela upp att köra till aktiviteter med andra barns föräldrar.
Om du och din man har svårt att ta tag i planering och strukturering så be om hjälp. Om du har vänner som verkar duktiga på detta så skulle jag säga rakt ut: ”Snälla, vill du hjälpa oss strukturera upp vårt liv?”. Jag är säker på att de gärna delar med sig av tips. Ett sätt kan vara att kopiera någons veckomatsedel så slipper ni hitta på själva. Ni behöver inte göra allt på en gång, men försök förändra någonting. Kanske börja just med matplaneringen. Det är något som är väldigt påtagligt i vardagen och har stor effekt på både barn och vuxna. Ofta gillar barnen också struktur och förutsägbarhet. När de hungrigt frågar vad det blir för mat är det skönt att lätt kunna berätta eller be skolbarnen att själv läsa från en lapp på kylskåpet. De behöver inte ens fråga.
Även om det låter tråkigt så tror jag att en förändring med mer struktur och rutiner skulle hjälpa er. Tänk på att livet inte måste vara så strukturerat för alltid. När barnen blir äldre är det lättare att få till mer spontanitet. Dessutom ger struktur och planering också mer utrymme för spontanitet. Jag hoppas ni kan göra en del förändringar för att få ner kaoset i ert liv.