Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hon vågar inte berätta för sin familj att vi är tillsammans
09 mar, 2024
En ledsen kvinna och en annan kvinna som pratar med henne.
”Miriam” är tillsammans med en kvinna som inte vågar berätta för sina föräldrar att hon är lesbisk. Nu funderar ”Miriam”på om hon ska kontakta familjen och berätta, eftersom flickvännen inte törs. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag är en vuxen kvinna som trodde att jag var tillsammans med en annan vuxen kvinna. Men hon är feg och har inte ens vågat berätta för sina föräldrar att hon är lesbisk. Jag har träffat hennes föräldrar men till dem har hon tydligen sagt att vi bara är vänner. Nu ska hennes lillasyster gifta sig och jag är inte bjuden.
Min flickvän vill inte berätta om vår relation innan systern har gift sig, hon tror att det skulle förstöra bröllopet. Men jag funderar på att kontakta familjen och förklara hur det ligger till, eftersom min flickvän inte törs. En annan tanke är att jag ska tvinga fram sanningen genom att dyka upp objuden på bröllopet och sluta upp bredvid min flickvän.
Det tredje är att hota om att göra slut om hon inte berättar eller stannar hemma med mig, men egentligen vill jag ju inte förlora henne. Bröllopet är det första som vi bråkat om. Vad ska jag göra?
/Miriam
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll påBrand logo
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll på

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ni har olika syn"
Även om det är en bröllopsinbjudan som synliggjorde ert dilemma, så är problemet större än så. Ni har inte samma syn på vad det innebär att ha en relation och hur ni ska förhålla er till omgivningen med er kärlek. Sådant kan ta sin tid innan det sätter sig men för att det inte ska skapa avstånd mellan er, är det något ni behöver reda ut.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Prata om vad som fungerar bra redan nu men framförallt om vad som behöver justeras. Exempelvis vad är orsaken till din flickväns ovilja att ”komma ut” för sin familj och berätta om dig. Och du behöver förklara vad du behöver för att känna dig älskad. Först när ni förstår varandra kan ni fatta ett bra beslut om hur ni gör med bröllopsinbjudan.
Men du funderar på några olika scenarion. Att bryta upp förhållandet är inget som du egentligen vill, så att hota om uppbrott är bara desperat och dumt.
Det går också att skönja en besvikelse till dem som skickat ut inbjudan. Det stämmer att ”älska den man vill" står över gamla normer och traditioner, men släkten vet ju inte ens om att ni är ett par, utan tror att ni är vänner.
Att bara dyka upp på bröllopet kan i fantasin ge en känsla av upprättelse. Men frågan är om det på sikt blir den effekt som du önskar. För om din strävan är att bli accepterad, respekterad och välkomnad i släkten kan det få motsatt effekt.
Annons
Självklart bör familjen få veta att ni är ett par, men det är större chans att det blir hållbart i längden om det är din flickvän som tar det första samtalet med sina närmaste. Ge henne en chans att göra detta, sätt ett datum när det ska vara gjort och förhoppningsvis att det kan ske innan bröllopet.