Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vad innebär det att ha HBTQI-perspektiv på jobbet?
05 feb, 2024
Regnbågsflagga står på ett skrivbord
Vad står I:et för i HBTQI och vad innebär det att ha ett HBTQI-perspektiv i arbetet? Det undrar läsaren "Inger" som vänder sig till relationsexperten Nina Ljungberg för en förklaring.
Annons
Fråga: Jag har fått ett nytt jobb inom kommunen och det pratas en del om att vi ska ha HBTQI-perspektiv i vårt arbete. Jag trodde jag var upplyst men jag måste faktiskt erkänna att jag inte förstår vad alla bokstäver står för, framförallt inte det sista I:et.
Likaså pågår en diskussion om hur vi ska ändra ”damernas och herrarnas” till toaletter som inkluderar alla oavsett könstillhörighet. Jag har svårt att se hur det ska gå till när vi inte kan begränsa oss till två kön. Det blir så många toaletter. Jag förstår inte, kan du förklara? /Inger

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "I:et i HBTQI står för Intersexperson"
Förkortningar är inte alltid självklara men HBTQI är en akronym och ett paraplybegrepp/samlingsnamn som beskriver personers sexuella läggning, - uttryck, -identitet och intersexvariation. Bokstäverna står för:
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
H – Homosexuell; attraheras sexuellt eller bli kär i en person av samma kön som en själv.
B – Bisexuell; beskriver någon som blir kär eller attraheras av människor oavsett kön.
T – Transsexuell eller Transperson; syftar på en könsidentitet där personen känner sig vara född i fel kropp/har fel kön. Exempelvis en flicka/kvinna som identifierar sig som en pojke/man eller vice versa.
Q – Queer; kan betyda lite olika saker men berättar om en person som inte vill ”välja” eller placeras in enligt samhällets normer om kön, sexualitet eller relationer.
HBTQI: 10 vanliga begrepp och vad de betyderBrand logo
HBTQI: 10 vanliga begrepp och vad de betyder
På senare tid har även ett I lagts till i slutet.
I:et står för Intersexperson/Intersexualism och innebär personer där det vid födseln är svårt att könsbestämma barnet som flicka eller pojke. Det kan vara avvikelser i exempelvis inre eller yttre anatomi, könskörtlar, könskromosomer. Men till skillnad från transpersoner handlar intersexualitet om kroppens avvikelser och inte könsidentitet.
Annons
Ibland kan även denna akronym efterföljas av ett A vilket då syftar på asexualitet och beskriver en person som inte har något sexuellt intresse för någon annan.
Men så över till toalettfrågan – varför krångla till det? Fräscha upp de toaletter ni redan har och byt ut eventuell urinoar. Sätt sedan upp en skylt med ”Toalett” så utesluter ni ingen och inkluderar alla.