Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag saknar min bror – hans fru gör så att vi knappt ses!
30 mar, 2023
Två kvinnor som bråkar
Signaturen "Wilma" drabbades av psykisk ohälsa efter att hon fått sitt första barn. Under den perioden sårade hennes svägerska henne djupt och de började bråka. Nu är relationen dålig och signaturen "Wilma" saknar sin bror. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag har blivit ”osams” med min bror som jag älskar väldigt mycket och det gör mig så förtvivlad. Nu behöver jag hjälp med hur jag ska göra för att allt ska bli som förr. Jag och min sambo fick vårt första barn för åtta månader sedan och efter en kaosartad förlossning så blev livet efteråt väldigt jobbigt. Jag fick svårt med amningen, lillen sov dåligt och skrek mycket och jag kände mig som världens sämsta mamma.
Min sambo gjorde allt för att stötta mig, men det hjälpte ändå inte helt. Jag fick hemska tankar om att skada mitt barn. Detta har blivit bättre nu, men i samband med det här sa min brors fru, alltså min svägerska, en hel del saker som sårade mig och fick mig att må ännu sämre. Jag blev vansinnig och skällde ut henne efter noter. Sedan skulle vi ha dop och jag bad då min bror att tillsammans med min sambos syster bli fadder. Då blev min svägerska sur över att hon inte fick vara fadder och hon och min bror uteblev från dopet.
VIDEO: Vilket av syskonen är bäst?Brand logo
VIDEO: Vilket av syskonen är bäst?
Nu har detta gjort att stämningen i familjen blivit stel och jobbig och jag märker att min bror lider av detta lika mycket som jag. Jag har tidigare tyckt bra om min svägerska, men detta har fått mig att undra vad hon egentligen håller på med. Jag vill inte att hon ska komma emellan mig och min bror. Vad tycker du att jag ska göra, Maria?
/ Wilma
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att du är ledsen över detta och du har verkligen haft en tuff tid. Först vill jag säga att det är skönt att du mår bättre efter din jobbiga första tid med bebisen. Som nybliven mamma är man extra känslig och behöver stöd och hjälp. Att då få höra sårande saker från någon är inte kul.
”Ibland får man svälja sin stolthet och vara lite diplomatisk”
Det var bra att du orkade säga ifrån till din svägerska, det du beskriver som att du blev vansinnig och skällde ut henne. Kanske är det detta som sitter som en tagg hos henne, och att hon inte fick bli fadder kanske hon tolkar som att det beror på detta. Men du och din sambo har självklart rätt att välja vilken fadder ni vill och det var väl bra att ta en från vardera av er familj.
Annons
Men jag tror att ni skulle behöva prata om dessa händelser och reda ut vad som hände, varför och hur ni tänker. Be din bror och svägerska komma över till er och sätt er ner och rensa luften. Börja med att säga att ni upplever att det blivit så spänt mellan er och att ni absolut inte vill ha det så. Du kan också be din svägerska om förlåtelse över att du kanske brusade upp för mycket, men också tala om hur sårad du blev. Ibland får man svälja sin stolthet och vara lite diplomatisk.
Din bror lever med din svägerska och så länge han gör det får du acceptera henne så du kan ha kvar relationen till din bror. Undvik att få honom att känna att han måste välja mellan er och ansträng dig för att fungera med henne. Jag tror säkert att ni kan reda ut detta. Lycka till!