Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur kan jag hjälpa min fru genom sorgen?
06 apr, 2023
Man tröstar ledsen kvinna
Hustruns pappa har dött och hon är otröstlig. Hur kan jag hjälpa henne genom sorgen? skriver läsaren till relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Min hustrus pappa har hastigt gått bort. De stod varandra mycket nära och hon är otröstlig. Det gör ont att se henne så nedbruten och jag känner mig handlingsförlamad och vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne. Innan svärfar dog hade vi det bra i vårt äktenskap, men nu stänger hon mig ute och vi glider ifrån varandra. Jag vet inte hur jag ska bete mig. /"Når inte fram"
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Var bara öron som lyssnar"
Att sörja är naturligt och sorgen kan ta sig olika uttryck. Känslor pendlar och både familj och viktiga relationer påverkas. Du som partner riskerar att hamna i skuggan och er kärleksrelation kommer troligen inte få främsta prioritering under en tid. Det kommer krävas en stor dos tålamod, förståelse och acceptans om att det är som det är från dig. Samtidigt som du själv har en egen sorg av din svärfar att hantera.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Även om det kanske inte känns så just nu, är du som partner viktig. Tala om för din hustru att du finns för henne och att du bryr dig om henne, men du behöver varken komma med goda råd eller försöka hitta mening med det som hänt. Att din hustru förlorat sin far är inget som du kan ändra eller lösa. Var bara öron som lyssnar och visa omsorg och förståelse.
Fråga hur din hustru mår, vad du kan göra för att underlätta och hur din hustru vill bli tröstad. Var inte rädd för att prata om döden och om din svärfar. Var lyhörd och respektera om hon inte vill prata, men visa att du orkar med hennes känslor när hon är redo att öppna upp.
Underlätta med praktiska saker och att ha fungerande vardagsrutiner ger trygghet. Däremot kan den sörjande ibland behöva påminnas om att gå upp på morgonen och komma i säng på kvällen samt att måltider behöver intas även om hungern inte infinner sig.
Annons
Förvänta dig inte att din hustru orkar ta egna initiativ så föreslå gärna enklare aktiviteter, som att ta en promenad, se en film, spela kort för att ni ska få pauser i sorgen och kan prata om annat, skratta och hitta stunder av glädje. Det är läkande.
Vissa dagar kommer vara lättare andra tyngre och även om sorgen aldrig försvinner helt fortsätter livet. Förlusten kommer mattas av och bli enklare att hantera med tiden.