Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Sorgen äter upp mig – hur ska jag orka leva vidare?”
16 dec, 2022
En ledsen kvinna sittandes på en bänk
Hennes tvillingsyster har plötsligt gått bort och nu känns livet helt meningslöst. Nu frågar hon socionomen och familjerättsexperten, Maria Jacqueline Bratt, om vad hon ska göra för att klara av saknaden.
Annons
Fråga: Jag har drabbats av en stor sorg och vet inte hur jag ska överleva. För några år sedan blev jag änka och det var i sig en svår sorg. Men jag hade mina barn och barnbarn till tröst, och viktigast av allt min tvillingsyster. Vi har följts åt i alla år och hon har alltid varit min bästa vän. Sedan våra män dog har vi träffats dagligen, ätit ihop, promenerat, löst korsord med mera. Men så gick hon plötsligt bort och allt blev svart. Jag vet inte hur jag ska klara livet utan henne. Jag har både mina egna barn och barnbarn samt hennes, men de har ju sina egna liv. Jag orkar knappt ta mig ur sängen längre, för allt känns meningslöst. /Tomhet
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: 7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår verkligen att din systers död varit ett mycket stort slag mot dig och att sorgen är stor. Ni har följts åt hela livet och som tvillingar har man ofta särskilt nära band. Sorg är alltid svår och väldigt individuell. Många blir hjälpta av att gå till någon och prata. Kanske finns det någon grupp nära dig för människor i sorg? Du kan kontakta kurator på din vårdcentral och kolla. Andra tycker att det är skönt att skriva av sig tankar och känslor.
Annons
”Det är inte fel eller fult att be om hjälp”
Finns det någon möjlighet för dig att under en tid flytta hem till något av dina barn eller barnbarn? På så sätt skulle du kunna få lite extra sällskap och hjälp den första tiden, så att allt inte känns så tungt. Ibland kan det vara skönt att bli extra omhändertagen en tid. Att omge sig med liv och rörelse så att allt inte känns så tomt och tyst. Det är inte fel eller fult att be om hjälp. Har du någon annan nära vän som du kan ringa till och fråga om ni kan boka in till exempel promenader, en trevlig fikastund eller ett biobesök? Det är svårt att aktivera sig och finna mening när man har stor sorg, men om man kommer igenom det värsta så finner de allra flesta en mening i livet igen.
Sorgen brukar komma i vågor där topparna är väldigt svåra och tunga. Men efter ett tag kommer topparna inte lika tätt och till slut blir sorgen mer hanterbar. Varm kram.