Sonens flickvän bor ofta hos oss – är det rimligt att vi betalar allt?
Sonens flickvän bor nästan hela tiden hos familjen. Föräldrarna betalar för mat, tvätt och andra utgifter och undrar om det verkligen är rimligt. Relationsexperten Maria Jacueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Brand logo
Psykoterapeuten: 5 kännetecken för en sund familj
Nu har jag en fråga som jag skulle vilja höra dina synpunkter på. Jag och min man bor med våra två tonårsbarn i ett hus och har det hyfsat bra ställt. Vår son är 18 år och vår dotter 16. Båda två har varsin partner. Min dotter och hennes pojkvän har varit ihop i drygt ett år och bor omväxlande hos varandra. Ibland sover de här och ibland hos honom och det fungerar bra. Han är fin och trevlig och vi gillar honom mycket.
När det gäller vår son och hans flickvän så är det lite annorlunda och det är därför jag skriver. De har inte varit ihop lika länge, utan ungefär ett halvår. Vi tycker om hans flickvän också men hon är mer blyg och lite otillgänglig. Anledningen till att jag skriver är att hon de senaste två månaderna i princip har bott hos oss hela tiden. Hon äter och sover här och jag kan räkna på ena handen de gånger ungdomarna sovit hos henne.
Det jag vet är att hennes mamma är ensamstående och att hon och hennes syskon bor ganska trångt. Det verkar också som att mamman har det svårt ekonomiskt och har varit sjukskriven en del. Nu har det blivit som att vi försörjer flickvännen helt och hållet och det känns ju märkligt. Mamman har aldrig erbjudit sig att betala någonting och det är få gånger vi pratat med henne. Jag tvättar flickvännens kläder och när jag köper hem chips, godis och läsk så äter och dricker hon och sonen oftast upp detta.
Jag vill inte vara snål, men det känns inte som att det jämnar ut sig alls, som det gör med dottern och hennes pojkvän. Ibland kan jag känna mig lite trött på att plötsligt ansvara för en ungdom till som inte är vår egen. Vår son har sagt att hon inte trivs så bra hemma, men är detta rimligt? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera situationen. Har du några tips och råd att ge mig?
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Ibland kan man välja att acceptera en situation utifrån medmänsklighet”
Ja, jag förstår att detta blivit ett dilemma för dig. Det är förstås inte rimligt att du ska försörja flickvännen också, samtidigt tycks det vara så att hon har en svår hemsituation. Precis som du skriver så jämnar det ofta ut sig när ungdomar äter och sover hos varandra omväxlande. Men nu har ni i princip fått en inneboende som bor gratis hos er.
Det är förstås upp till er hur ni vill göra med det ekonomiska. Jag kan tänka mig att mamman har svårt ekonomiskt och därför inte erbjuder sig självmant att betala. Självklart kan ni ta upp detta med mamman men det är inte så säkert att hon klarar av att betala er. Då kan det istället blir så att hon ber dotter vara hemma mer och det kanske inte heller blir så bra för dem.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du kan tänka att ni faktiskt gör en stor social insats med detta och underlättar både för flickan och hennes mamma. Men det är klart att det är upp till er om ni vill ta det ansvaret. Om inte måste ni sätta ner foten och kontakta mamman och säga att det blir tokigt och att ni vill ha viss kompensation.
Det som ni däremot kan ändra på är att ställa mer krav på ungdomarna och låta dem delta mer i hushållsarbetet. De kan faktiskt tvätta sina egen tvätt, hjälpa till att handla och också att städa och laga mat då och då. Det är en bra träning för dem inför vuxenlivet.
Du kan också påpeka för dem att om de vill ha chips, godis och annat snacks så får de köpa det själva. Det är också en markering för dem att de bör bidra rent ekonomiskt. Det är svårt för mig att veta hur flickvännens ekonomi ser ut och om hon har några egna pengar att röra sig med. Det är inte heller hennes ansvar att försörja sig och det kan därför vara svårt att ta upp frågan med ungdomarna själva. Kanske skäms hon för sin och sin familjs situation. Det gäller för dig att vara smidig när du tar upp och hanterar detta.
Fundera ett varv till hur du vill hantera denna situation och diskutera saken med din man. Ibland kan man välja att acceptera en situation utifrån ren medmänsklighet, även om den i sig inte är rimlig. Men det ska förstås vara under förutsättning att det fungerar för er också.