Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vår son är taskig mot en flicka i klassen – vad ska vi göra?
16 aug, 2023
En pojke som skriker
Föräldrarna har fått reda på att sonen är taskig mot en flicka i klassen. Hur kan de hjälpa sonen på ett bra sätt så att han slutar med beteendet? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min man har av skolan fått reda på att vår son, sju år, är taskig mot en flicka i klassen. Häromdagen fick vi höra att han har sparkat mot henne (som tur är blev det inga hårda träffar, utan mer luftsparkar).
Hemma pratar vi mycket om värderingar, allas lika värde och om att vara snäll mot andra. Jag ser inte vad vi mer skulle kunna göra. Hur går vi vidare? Hur kan vi hjälpa vår son? Vi är jätteledsna och känner oss misslyckade som föräldrar. När vi pratar med sonen bryr han sig inte nämnvärt utan försöker slingra sig.
/Ledsna föräldrar
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Försök att genast avbryta"
Mellan raderna i ditt brev anar jag två engagerade föräldrar. Du skriver att ni talar mycket om värderingar och att vara snäll mot varandra. Det låter som ni gör mycket för att er son ska förstå vad som är rätt och fel. Nu känner ni er misslyckade som föräldrar och är ledsna.
Annons
Jag tänker på två saker, hur ni faktiskt ska komma vidare med ert barns beteende, men också om det är så att ni behöver känna er så misslyckade som föräldrar. När ett barn är sju år är ofta empatiförmåga och konsekvenstänk inte särskilt utvecklat. Barnet handlar i stunden och har svårt att föreställa sig hur situationen blir för den andre. Det betyder inte att ert barn kommer bli en oempatisk människa senare i livet.
Ni skriver inte huruvida er son har detta beteende även i andra situationer. Jag tänker att det är viktigt i sammanhanget. Om han är taskig även mot andra barn, i olika situationer, är läget självklart ett annat. Men om det bara är flickan det handlar om behöver ni försöka förstå vad som sker i interaktionen mellan dem, hur miljön i klassen är och huruvida han känner sig trygg i den miljön. Om ni inte får tillräckligt med information från lärarna kan det kanske vara möjligt att följa med honom till skolan en dag?
Annons
Om ni vill hjälpa ert barn vidare kan ni även fundera på om ni gränssätter honom. Vissa barn behöver mer tydlighet än andra. Om ni ser ett beteende som inte är okej, försök att genast avbryta det. Gå fram till honom, sätt er i ögonhöjd, säg stopp och berätta om varför det inte är acceptabelt. Var rak i rösten. Det är bra att tala med sitt barn i efterhand, men en sjuåring behöver också vägledning i stunden.
Det är också möjligt att träna på empati med sitt barn. Ju mer ni talar med ert barn om känslor, hans och andras, desto mer kommer han träna upp denna förmåga. Ett sätt är att använda sig av böcker. Fråga honom om vad han tror att personerna i boken känner och tala om detta tillsammans. Till sist, om det är problem i många situationer, sök hjälp via vårdcentralen, som numera tar hand om mild till måttlig problematik hos barn.