Sonen frågar var hans pappa är – ska jag kontakta honom?
En mamma som leker med sin son.
Foto: TT
”Jennys” son har aldrig träffat sin biologiska pappa. Nu har sonen börjat fråga efter honom. Ska ”Jenny” kontakta pappan, trots att pappan tidigare sagt att han inte vill ses? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Brand logo
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Fråga: Jag blev gravid och födde min son 2021 och behöver råd från någon. Sonens pappa berättade från början att han inte ville vara pappa. Vi träffades kort tid och kände inte varandra så bra. Jag ville behålla barnet för det kändes så rätt för mig att bli mamma, även om jag kanske inte hade tänkt mig att vara helt ensamstående.
Min son är det bästa som har hänt mig men det finns en sorg inom mig att hans pappa aldrig har velat ha kontakt. Han betalar underhåll och har skrivit på faderskapet. Jag skickade en bild till honom på vår son som 1,5-åring för att jag ville att han skulle få se vad fin vår son är. Han tackade för bilden men ingenting mer.
Min son har börjat fråga var hans pappa är någonstans och det enda jag känner att jag kan säga är att han inte bor här. Av egna erfarenheter så har jag bestämt mig att aldrig prata ”skit” eller illa om hans pappa för jag vet själv hur ont det gör när föräldrar pratar illa om varandra. Jag tror jag tänker att om pappan någon gång tar kontakt med oss och vill träffa sin son så kanske sonen är mer mottaglig för att träffa sin pappa.
Jag vet inte om någon i hans familj ens vet om att hans son existerar, jag tror att han håller sin son hemlig. Vilket också känns otroligt sorgset. Även om han själv inte vill ha kontakt så hade min son kanske fått ha farmor, farfar och annan släkt från hans sida. Vad tycker du att jag ska göra? Ska jag höra av mig och förklara att hans son frågar efter honom fast han bestämt sagt att han inte vill att jag kontaktar honom? Och om jag tar det steget så känner jag något slags rädsla i att han kommer ta min son ifrån mig, du kan säkert förstå min känsla i den tanken. /Jenny
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Viktigt att man är ärlig"
Det är fint att höra att du älskar din son och att du är mån om att inte prata illa om hans pappa. Jag förstår att detta är ett dilemma för dig. Det kommer att uppstå många situationer som grundar sig i ditt beslut när du bestämde dig för att behålla barnet och ta hand om det själv. Många av dem är inte helt enkla att handskas med. Bland annat hur och vad du ska berätta för din son om hans pappa. Hittills har du sagt att pappa bor långt bort och han är så liten att han säkert nöjt sig med det. Men framöver kommer det antagligen komma fler frågor. Då är det bra att du är förberedd på vad du ska berätta.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
För precis som man bör göra med adopterade barn så är det viktigt att man är ärlig och berättar barnens sanna historia. Den är inte alltid så perfekt eller lycklig, men det är deras historia och bakgrund. Jag tänker att du på ett enkelt och icke dömande sätt kan berätta att alla människor inte vill bli en mamma eller en pappa. Du kan säga att du ville det och är så glad att vara hans mamma men att pappan inte ville vara en pappa och därför bestämde ni två att han skulle bo bara med dig.
Detta är inte att prata illa om eller skuldbelägga pappan utan bara fakta. Din son kommer nog inte lägga så mycket värdering i detta när han är liten men det är klart att han kanske kommer göra det som äldre. När det gäller pappan så måste du respektera hans beslut som han har varit tydlig mot dig med från början. Du kan ju om du vill skriva ett brev och tala om att pojken börjar fråga och vad du kommer att svara. Fråga honom om han vill ha bilder och uppdateringar och också om hans familj vet och om du får kontakta dem, om det är det du vill. Men var beredd på ett nej och att du då bör respektera det.
Man kan inte tvinga någon att ta på sig en papparoll och det skulle säkert inte vara så roligt för barnet att umgås med någon som inte vill. Du får helt enkelt vänta och se hur detta utvecklar sig och fundera på olika scenarier och vad och hur du ska säga och agera i de olika situationer som kan dyka upp. Lycka till!