Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mina föräldrar vill skilja sig efter 50 år ihop!
28 feb, 2023
Ett äldre par som ska skiljas
Dottern har just fått reda på att hennes föräldrar - som varit tillsammans i nästan 50 år - ska skiljas. Hon är chockad och ledsen över det och frågar nu om råd från Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Oj oj oj, jag är helt knäckt och bestört. Jag och mina syskon har just fått reda på att våra föräldrar ska skiljas. Du kanske inte tycker det är så konstigt, men om jag berättar att de är 75 och 76 år och har levt ihop i nästan 50 år så kanske du fattar varför vi blivit så upprörda. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att de skulle skiljas och förstår ingenting. Både jag och mina syskon är ledsna och alla barnbarnen, nio stycken, också. Vi är en familj som träffats mycket och har en stark sammanhållning. Nu känns det som om hela livet gungar och ingenting är sig likt.
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässanBrand logo
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässan
Jag har försökt fråga min mamma lite vad som hänt, men hon är inte så meddelsam. Hon säger bara att sånt händer. Min mamma och pappa har kanske inte haft så mycket gemensamt och är väldigt olika. Men det är ändå som att de hör ihop. Jag har svårt att tänka mig att någon av dem träffat någon annan. Det vore ju väldigt märkligt. Skiljer sig verkligen människor i deras ålder? Och kan det vara så att någon av dem träffat en annan? Jag har så många frågor och mår verkligen dåligt av detta. Snälla du, ge mig lite råd kring denna situation som känns helt absurd.
Annons
/Livet gungar
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, jag kan förstå att det känns som om livet gungar av att få reda på detta. Femtio år är en lång tid så det är inte så konstigt att ni ser era föräldrar som en enhet som sitter ihop. Men så är det ju inte och det märker ni nu när de plötsligt vill gå åt olika håll.
”Ni måste acceptera deras beslut”
Det är lätt att tänka att om man varit ihop så länge och kommit en bit upp i åren så kommer man fortsätta tillsammans. Det är klart att många gör det, men det händer också att man faktiskt väljer att separera. Nu för tiden blir vi äldre och är man i era föräldrars ålder, pigg och frisk så kan man säkert räkna med att ha många år kvar. Efter ett långt liv ihop då man säkert jämkat och kompromissat en hel del, barnen flyttat ut och man har massor av tid för annat, så är det inte så konstigt att känna att man vill ägna den tiden åt sig själv.
Annons
Du skriver att dina föräldrar inte är så lika och det kan göra att de faktiskt kommer att trivas bättre var för sig. Sedan är det förstås inte omöjligt att någon av dem träffat någon annan eller kommer att göra det. Det tycker jag att ni ska vara öppna inför och unna dem. Förhoppningsvis kan dina föräldrar förbli vänner så att ni alla kan ses vid speciella tillfällen. De finns ju kvar även om de bor på olika håll. Ni måste acceptera deras beslut och göra det bästa av det. När den första chocken och tiden lagt sig kommer det säkert kännas bättre för er alla.