Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag vill skiljas men är rädd att min fru kommer att ta sitt liv”
12 jan, 2023
En ledsen kvinna
Han vill skiljas men hans fru vill inte det. Hon säger att hon inte klarar av att leva utan honom. Han har nu träffat en ny kvinna och frågar Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, om råd.
Annons
Fråga: Ska man stanna hos någon bara för att denne hotar att ta sitt liv? Jag och min fru har två små barn på fyra och sex år. Sedan sista barnet föddes har min fru mått dåligt. En nära anhörig till henne dog i samband med det och hon kommer inte över sorgen. Jag har försökt stötta min fru men det känns inte som att någonting jag gör hjälper och jag tänker mer och mer på att skiljas. Jag har faktiskt också träffat en annan kvinna som jag träffar en gång i veckan och som det känns så bra med. Hon ger mig komplimanger, är livsglad och vi kan skratta ihop. Dessutom fungerar vårt samliv fantastiskt. Min fru vill knappt ha sex längre och hon är bara ledsen och deprimerad hela tiden.
Hon har inte direkt sagt att hon ska ta livet av sig om jag lämnar henne, men hon har sagt att jag är allt för henne och att utan mig hade hon inte klarat att leva. Därför känns det som att hon fångat in mig och gjort det omöjligt för mig att skiljas. Jag vill inte vara orsaken till att våra barn blir utan mamma.
Annons
Min fru gick tidigare till en psykolog och denne tyckte att vi skulle gå på familjerådgivning. Men jag vet redan hur jag känner och vad jag vill, så det känns inte som att jag behöver det. Ska jag skilja mig som jag vill och riskera att min fru tar livet av sig eller ska jag stanna och lida? Du kanske tycker att jag är självisk, men man har bara ett liv. /Hotad
Se också: 6 olika varianter av depression - så skiljer de sig åt
6 olika varianter av depression – så skiljer de sig åtBrand logo
6 olika varianter av depression – så skiljer de sig åt

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Oj, det är stora frågor och problem du tar upp. Nej jag tycker inte att man ska stanna hos någon på grund hot om självmord. Men kanske är det inte heller vad din fru menar.
Hon har uppenbart haft det mycket svårt och jobbigt under en längre tid och du tycker att du stöttat henne. Samtidigt skriver du att du startat ett förhållande med en annan och vägrat gå med din fru på familjerådgivning. Det tycker inte jag låter så stöttande utan ganska själviskt som du själv påpekar.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ta kontakt med familjerådgivningen
Visst har man bara ett liv och skyldighet att göra det bästa av det, men att stötta sin fru tycker jag kan ingå i detta. Ni delar mycket av ert liv och om hon mår bra så mår du också bra och tvärtom. Även om du tycker att hennes problem ligger hos henne och att du vet vad du vill och känner så kan familjerådgivning vara en väldigt bra hjälp. Dels finns en möjlighet att din fru faktiskt känner till din otrohet och behöver hjälp att prata om den med dig tillsammans med någon annan. Dels kan det vara annat som hon känner behov av att dela med dig. Familjerådgivning är inte bara till för att rädda ett förhållande utan lika mycket för att få en så smärtfri skilsmässa som möjligt. Om du är bestämd med att du vill skiljas från din fru så tycker jag absolut att du är skyldig henne att ni går till någon för att prata om det, så att din fru får möjlighet att fråga och bearbeta det som händer. Det kan absolut mildra den smärta och sorg som hon kan uppleva efter en separation.
Annons