Kan en semesterflört leda till något seriöst?
I somras reste jag och en kompis till Grekland och redan första dagen där träffade jag en grekisk kille som jag blev intresserad av. Han jobbade på sina föräldrars restaurang där vi åt. Jag tror att vi båda kände samma blixtnedslag för vi var tillsammans hela tiden under de tre veckor vi var där. Det kändes hemskt att åka hem och sedan har jag bara haft honom i tankarna. Vi pratar på telefon varje kväll och det enda jag drömmer om är att träffa honom igen.
Mina föräldrar tycker att jag är tokig och säger att man inte kan räkna med att en semesterflört ska hålla
Jag pluggar och bor fortfarande hemma. Mina föräldrar tycker att jag är tokig och säger att man inte kan räkna med att en semesterflört ska hålla. Det är fler som har sagt det men jag fattar inte vad skillnaden skulle vara om jag hade träffat honom här hemma. Jag försöker nu leva snålt och spara pengar så att jag ska kunna åka ner till honom igen. Han försöker också få ihop pengar för att kunna hälsa på mig. Hans föräldrar var väldigt gulliga och välkomnande och de sade att om jag kommer tillbaka så får jag gärna bos hos dem. De sade också att jag kunde få jobba hos dem om jag ville stanna lite längre.
Detta har satt i gång tankar hos mig och jag funderar på att göra ett studieuppehåll och kanske åka ner och jobba lite där och vara med honom. Tycker du att jag är helt galen? Kan verkligen inte en semesterflört leda till någonting seriöst? Varför är alla så negativa till det? Flera av mina vänner tycker också att jag är tokig. Snälla, jag kan inte tänka på annat än denna kille och är verkligen kär! Tycker du att jag gör fel om jag satsar på honom? /Jasmine
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "En vardag kan bli annorlunda"
Så härligt det låter att vara kär och drabbas av ett blixtnedslag. Jag kan hålla med dig om att det är svårt att förstå skillnaden mellan att det hade hänt i Sverige mot att det hänt i Grekland. Det kunde lika gärna varit Norrland och Skåne det handlade om. Det tuffa med kärlek på distans är just att man inte kan ses så ofta som man vill. Då får man se med tiden hur kärleken utvecklas. Det är inget som säger att den håller bättre eller sämre på grund av avståndet. Det handlar mer om vad ni båda vill och har möjlighet att göra. Trots allt ligger inte Grekland på andra sidan jordklotet och eftersom det ligger inom EU har ni alla möjligheter att flytta och arbeta fritt inom länderna.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är jättebra att ni kan ha kontakt varje dag. På så sätt lär ni känna varandra bättre trots avståndet. Förr fanns inte samma möjligheter och då var det svårare att få en semesterfling att hålla. Kanske är det därför människor är lite skeptiska till detta. Du är fortfarande ung och eftersom du bor hemma har du inte heller lägenhet och andra fasta utgifter att ta hänsyn till. Det innebär att du har alla möjligheter att testa att flytta och jobba utomlands ett tag. En viktig sak är att du inte blir alltför beroende av din kille om du flyttar ner, utan har en plan B om det visar sig att det inte fungerar mellan er i längden. Annars låter det bra att du kan bo och arbeta med hans familj.
Jag skulle nog råda dig att i alla fall hälsa på ytterligare någon gång samt att han kommer till dig också innan du fattar beslut om att flytta ner ett tag. Jag tror det är bra att dina föräldrar får möjlighet att träffa honom också. Det kan vara bra att känna varandra lite bättre först och att ses i olika miljöer. När man har semester är det mesta avslappnat och skönt men en vardag tillsammans kan bli annorlunda. Ni får helt enkelt prova er fram och se vad era känslor håller för. Så satsa du på detta så länge det känns bra. Uppehåll i studierna har många gjort, men se till att fullfölja dem senare för din egen skull. Lycka till!