Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Ska jag flytta ihop med min väninna?
28 sep, 2025
Två väninnor som står i ett kök och kollar på en mobil.
”Kristina” funderar på att flytta ihop med en vän – men är samtidigt orolig för att det inte ska fungera. Vad bör man tänka på när två vänner blir sambor? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 saker som gör en vänskap starkBrand logo
5 saker som gör en vänskap stark
Jag är en kvinna på dryga 80 år som blev änka för några år sedan, och det var en stor sorg när han dog. Med hjälp av barn, barnbarn och väninnor har jag ändå lyckats komma på fötter igen.
Jag bor i en liten lägenhet och har allt jag behöver. Träffar barn och barnbarn regelbundet och även ett par väninnor. Nu har det hänt sig att en av mina väninnor också blev änka för ett halvår sedan. Efter det har vi träffats mycket och jag har stöttat henne så gott det går. Vi har känt varandra sedan vi var kollegor och har träffats privat en hel del.
Nu har jag, eller kanske vi egentligen, en fråga till dig. Min väninna läste för en tid sedan en artikel om två väninnor som flyttat ihop och blivit sambos för att slippa leva ensamma men också för att det skulle bli ekonomiskt mer fördelaktigt. Nu tycker min väninna att det är en bra idé och föreslår att hon och jag ska flytta ihop och hjälpa och stötta varandra.
Annons
Jag vet inte riktigt vad jag tycker och är rädd att det kan bli helt fel. Visst kan det vara trevligt att ha sällskap men jag tycker också om att kunna dra mig undan och att vara själv. Tänk om vi också märker att vi har vanor som inte alls passar ihop? Hon bor i en våning som är ganska stor och hon tycker att jag kan säga upp min lägenhet och flytta in hos henne. Jag skulle då få ett ganska stort rum och ett eget badrum. Men vi skulle dela kök. Kan du ge oss några råd kring detta? Är det tokigt att göra detta och vad finns det för nackdelar respektive fördelar? Jag vill inte göra något dumt eftersom jag trivs bra med min tillvaro nu.
/”Kristina”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: Diskutera era förväntningar med varandra
Så bra att du frågar kring detta då det finns många både för-och nackdelar kring att flytta ihop med en vän. Det är viktigt att ni både pratar tillsammans om alla situationer som kan uppstå. Självklart är det ekonomiska fördelar med att dela på hyra, el, abonnemang, mat och andra utgifter. Det är dyrt att leva i ett ensamhushåll. Det kan också vara skönt att ha någon nära och hjälpas åt med alla hushållssysslor och som sällskap när det känns ensamt. Men samtidigt som dessa saker är positiva så kan det finnas negativa aspekter på dem också.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
När det gäller ekonomin så är det viktigt att noga prata igenom vad som gäller och att även skriva papper. Vad händer om någon av er går bort eller får utmätning hos kronofogden? Då är det viktigt att kunna visa vad var och en äger. Jag antar också att din väninna står på kontraktet på lägenheten om det är en hyreslägenhet, eller äger den om det är en bostadsrätt. Vad händer då med dig om hon avlider?
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det kan även finnas andra fallgropar när det gäller det juridiska, så jag skulle råda er att ta hjälp av en jurist med dessa frågor och sedan skriva papper om ni går vidare. När det handlar om hur det skulle fungera när det gäller olika vanor, så är det svårt att veta i förväg. Ni behöver prata igenom detta noggrant och berätta för varandra detaljerat om hur ni tänker er att det ska bli och vad ni förväntar er med arrangemanget. Att du har ett eget rum med badrum är förstås en bra förutsättning men hur tänker ni kring andra utrymmen ni ska dela, som kök och vardagsrum? Det är viktigt att ni båda känner att ni kan dra er undan när ni vill men är era behov ungefär lika där? Eller tror du någon av er vill umgås mycket mer än den andra?
Det finns mängder att frågor att ta ställning till så ni måste prata igenom det noga. Jag skulle också rekommendera att ni ”provbor” en tid för att se hur det skulle fungera. Under tiden kan du ha din lägenhet kvar så att du kan flytta tillbaka om det inte fungerar. Du måste själv känna att detta blir bättre än det du har nu, annars bör du bo kvar som du gör och ni kan träffas mycket ändå.
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slutBrand logo
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slut