Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi vill bli sambor – men vem av oss ska flytta?
16 mar, 2023
Ett ungt par som sitter vid flyttkartonger
De har bestämt sig för att flytta ihop, men kan inte komma överens om vilken stad de ska bo i. Vem ska man ta hänsyn till och finns det någon bra lösning? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag har varit tillsammans med min kille i snart ett år. Nu vill vi flytta ihop, men det är inte så enkelt. Vi bor sju mil från varandra och båda vill vi bo kvar i ”vår” stad. Det är lika svårt och dyrt att få lägenhet i båda städerna. Sedan har vi båda bra jobb i ”vår” stad och kompisar. Våra familjer bor också ganska nära oss. Vi har pratat mycket om detta, men kan inte komma på någon bra lösning. Hur gör man när det blir så här och vem ska man ta hänsyn till?
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammansBrand logo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans
Han har till exempel bil och kan köra till sitt arbete från mig, men jag har ingen bil. Sedan har han en dotter som är fem år och ska börja förskoleklass och bor växelvis hos honom. Hon har ett rum nu, men det kommer hon ju få sedan också. När hon är hos oss kan hon ju åka till och från sin skola med sin pappa, som ändå ska dit och jobba.Vi behöver lite hjälp med hur vi ska tänka och vilka saker man ska ta mest hänsyn till.
/Flyttfågel
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Det är inte självklart hur man ska göra när man ska flytta ihop och bor på olika orter. Det är förstås många saker att ta hänsyn till och du tar upp en del av dem. Men en bit in i frågan kommer en faktor som jag direkt reagerar på och tycker ska bli en avgörande och viktig anledning för er. Det är din pojkväns dotter. Jag tycker att ni ska tänka på vad en flytt i första hand innebär för henne.
Du skriver att hon kan åka med sin pappa till skolan. Men det blir långa dagar för ett litet barn att pendla sju mil både morgon och kväll. Dessutom blir det problem när hon ska leka med kamrater som hon nu har på nära håll. Hur gör ni om hon vill gå hem till en kompis efter skolan eller en kompis vill följa med hem? Det kommer att bli besvärligt och omständligt.
Annons
Ta stor hänsyn till hans dotter
När barn bor växelvis är det allra bästa om föräldrarna bor nära varandra. Ju äldre barnet blir, desto viktigare är det, just med tanke på kamrater och fritidsintressen. Så mitt svar blir att ni ska ta stor hänsyn till flickan eftersom det inte finns något annat som väger över åt endera hållet. Att flytta ihop och leva tillsammans innebär många kompromisser och detta är en av dem. Om du inte kan tänka dig att flytta från din ort så kanske ni helt enkelt ska vänta med att flytta ihop. Tycker du att det vore bättre? Hoppas mitt svar är till någon hjälp vid ert beslut.