Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Han lämnade mig efter 25 år för en betydligt yngre kvinna”
16 dec, 2022
En man och en kvinna som sitter i en soffa och har ryggen mot varandra
Hon blev lämnad av sin man efter ett 25 år långt äktenskap. Nu känner hon sig oerhört sviken och undrar om hela hennes liv varit en lögn. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Jag och min man har varit gifta i över 25 år och har två vuxna barn tillsammans. Vi har haft upp- och nedgångar men livet kändes tryggt och bra. Jag såg framför mig hur vi skulle åldras ihop, få barnbarn, pensioneras och leva gott. Men som en blixt från klar himmel kom min man en dag och ville skiljas. Han hade träffat en kvinna som är 18 år yngre och han beskrev det som att han aldrig upplevt en sådan passion. Han sa att han aldrig älskat mig så och aldrig upplevt något liknande.
Det kändes som om jag dog inombords. Jag har trott att vi båda hyst en djup kärlek till varandra. Har hela mitt liv varit en lögn? Har ingenting av det jag trott och känt varit sant? Jag gråter hela tiden och känner mig så lurad och sviken. Det känns som att mitt liv är helt slut. Barnen förstår inte heller vad deras pappa håller på med och är både arga och besvikna på honom. Jag vill inte att de ska ta avstånd från sin pappa, så jag försöker att inte föra över mina känslor på dem. Men de har ju ögon att se med./Livslögn
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: 5 tecken på att din partner går i tankarna om att vilja skiljas
5 tecken på att din partner går i tankarna om att vilja separeraBrand logo
5  tecken på att din partner går i tankarna om att vilja separera

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att detta kommit som en stor chock för dig. Att bli lämnad så plötsligt vänder upp och ner på hela ens livssituation. Det är tråkigt att höra att din man också förringar hela ert långa liv tillsammans. Dock tror jag att du ska ta det med en stor nypa salt. Tydligen har han blivit passionerat förälskad och då brukar det mesta av ens förnuft försvinna. Passion väcker mycket starka och nästan okontrollerade känslor och kan inte liknas vid djup, långvarig kärlek.
Annons
”Ta hans ord med en stor nypa salt”
Jag tror inte alls att ditt liv varit en lögn utan det har säkert funnits djup kärlek mellan er. Men tyvärr finns det ingen vaccination mot passion eller garantier för att den kärlek man haft aldrig tar slut. Även om ett förhållande varat länge och varit kärleksfullt kan en part plötsligt möta kärleken i någon annan. Nu är det inte säkert att det din man känner nu kommer att fortsätta. Ibland kan passion övergå till stabilare kärlek, men den kan också gå över och man ”nyktrar till” igen. Vad som händer med din man får framtiden utvisa. Under tiden måste du ta hand om dig själv och ditt brustna hjärta. Gråta och sörja för att sedan hitta en väg vidare fram i livet.
Det kan ta lång tid att omforma sitt liv, tänka och planera om och känna stadig mark under fötterna igen. Det är bra att du låter barnen forma sin egen uppfattning om sin pappa. Så småningom kommer du säkert att må bättre och under tiden får du vara snäll mot dig själv och göra saker som får dig att må så bra som möjligt. Be dina vänner och din familj om stöd och hjälp. En dag kommer du att se ljusare på livet igen.