Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag och min vuxna dotter kan inte hålla sams!”
16 dec, 2022
Mor och dotter som bråkar
Hennes relation med sin vuxna dotter är dålig, de bråkar och kommer inte överens. Nu frågar hon Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, om råd.
Annons
Fråga: Jag har tre vuxna barn i åldern 27 till 33. Den mittersta dottern gifte sig i somras och då började problemen. När min nuvarande make och jag fick att hon skulle gifta sig blev vi så glada. Jag trodde att jag skulle bli lite inblandad i planeringen, men icke. När vi sedan fick inbjudan var jag och min make inbjudna, men inte hans två barn med hans förra fru. Vi tyckte det var lite märkligt eftersom de är i samma ålder och bjuder vi hem så är alla barn inbjudna. Vi ”tokades” lite och menade på att får inte hans barn komma, då kommer inte vi. Detta tog hus i h-vete. Vi sa inte det till det blivande bröllopsparet, utan de fick höra det i tredje hand av dotterns far. Men vi fick ju acceptera deras beslut.
Men det blev allvarligare än så. Vi fick besök av min före detta, dotterns pappa. Han satt i vårt hus och skrek och skakade av ilska och berättade hur djävligt det var att gå ut med en sådan kommentar, som han hade hört av någon och berättat för det blivande brudparet. Han gav oss besöksförbud hos min dotter. Men vi for i alla fall till dem och redde ut det hela. Det var ett lugnt och trevligt samtal och vi enades om att försöka ha mer kontakt. Det blev ingen mer kontakt förrän på bröllopsdagen.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Vi for på deras bröllop, utan något som helst agg. Vi umgicks med de inbjudna gästerna, men det gapade tomma stolar och vi tänkte på min makes två barn, att de kunde ha rymts där. När vi skulle fara hem pratade vi igen om att vi skulle bättra på kontakten och tog i hand på detta. Men kontakten har fortsatt att vara dålig. Jag är jätteledsen över detta och får skulden av hennes pappa för att det blivit så här. Vad ska jag göra? /Förtvivlad mamma
Se också: Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Tack för ditt brev. Jag förstår det som om du och din dotter kommit ifrån varandra i olika konflikter. Det är alltid svårt att svara på varför saker blir som det blir i relationer och vems ”fel” det är. Det finns så mycket som spelar in.
Annons
”Försök att backa bandet”
Men i just fallet med bröllopet var det olyckligt att du och din nuvarande man uttalade att ni inte skulle komma om inte även hans barn fick komma. Det är brudparet som bestämmer vem som ska komma på deras bröllop, hur många de vill ha där och hur mycket de har råd med. Kanske fick de låta bli att bjuda nära vänner och valde därför bort din mans barn som de kanske inte har så nära relation till. Sedan var det förstås olyckligt att din dotters pappa gick in och lade sig i. Det blir sällan bättre. Det bästa man kan göra är att försöka ”backa bandet”. Om du och din dotter haft en bra relation innan så bör detta inte vara omöjligt att reparera. Men jag tycker att du ska ta första steget. Sitt ner med din dotter och förklara för henne hur olycklig du är att det blivit så här och fråga henne om hur hon tänker kring det som hänt. Be gärna om ursäkt och fråga hur hon vill att ni går vidare.