Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag blir illamående över att de vill ha ett barn till”
05 jan, 2023
En man som ser fundersam ut
"Jan" har två vuxna döttrar och han tycker den ena dottern är bättre än den andra. Nu är han upprörd över att en av döttrarna väntar barn igen. Han frågar socionomen och familjerättsexperten, Maria J Bratt, om råd och så här svarar hon.
Annons
Fråga: Jag är en äldre herre med ett dilemma. Jag har två döttrar, men den äldsta har jag inte med min fru tyvärr. Den yngsta är mycket lik mig. Hon är driven och jobbar hårt. Hon har en butik och jobbar nästan alltid. Inkomsten är väl sådär, men jag är mycket stolt. Hon är aldrig sjuk och ger alltid bra julklappar. Hennes man är konsult och bra på pengar, men än har de inte fått någon bebis. Jag och min fru längtar oerhört mycket, men är rädda att hon ska bli för gammal. Hennes barn kommer att bli så perfekta.
Tyvärr är inte den andra lika bra. Hon jobbar bara halvtid, hennes man har en sjukdom som jag ger mig fan på bara är trams. De har ett barn men nu vill de ha ett till. Jag blir illamående. Tänk vad den här familjen kan kosta samhället. Finns det ingen rättvisa? Borde inte min fru få bli mormor? Varför får vissa barn utan att anstränga sig? Vad ska jag göra för att stoppa dem? Jag har försökt tala om hur dåligt rustade de är, men då kom det fram att hon har sparat pengar. Hur orättvist får det bli? /"Jan"
Se också: Så ser Ingrid Bergmans barnbarn ut idag
Så ser Ingrid Bergmans barnbarn ut i dagBrand logo
Så ser Ingrid Bergmans barnbarn ut i dag

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag måste säga att jag fick läsa ditt brev två gånger, då jag knappt trodde på vad jag läste. Ingen har sagt att livet är rättvist, tvärtom. Men detta handlar inte om rättvisa. I stället handlar det om att du behandlar dina döttrar helt olika och, som jag tycker, på ett mycket känslokallt sätt.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ta och rannsaka dig själv och fundera över din människosyn
Jag vet ingenting om din historia med dina döttrar, men det är väldigt tydligt att du favoriserar och idealiserar din yngsta dotter. Varför skulle din äldsta dotter inte kunna få ett barn till? Varför skulle hennes familj behöva kosta samhället någonting? Det låter som om hon och hennes man kämpar bra och har lyckats spara ihop pengar trots att han är sjuk och hon arbetar halvtid? Kanske har hon valt att göra det för att ta hand om deras barn på ett bra sätt. Jag tycker att du dömer henne väldigt mycket och att du i stället skulle ha all anledning att vara stolt över hennes kämpande. Att din andra dotter ännu inte fått barn har inte med saken att göra! Det finns dessutom ingen garanti för att hennes barn kommer att bli perfekta. Varför måste de bli det? Jag tycker att ditt brev andas en väldigt tråkig människosyn och kanske skulle du ta och rannsaka dig själv lite.
Annons
Jag hoppas innerligt att din äldsta dotter inte känner av din syn på henne, men det gör hon antagligen. Hon och hennes man har rätt att skaffa så många barn de vill utan att du ska blanda dig i det. Du har ett barnbarn som din fru kan bli en fin extramormor till om hon bara vill.
Jan är ett fingerat namn och frågeställaren heter egentligen någonting annat.