Jag misstänker att han är otrogen – hur tar jag reda på sanningen?
Fråga: Snälla Maria, du måste hjälpa mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Min man och jag har varit ihop i drygt sju år och gifta i fem. Vi har en liten son på snart två år och bor i hus, har bra jobb och många fina vänner. Både hans och min familj bor i närheten så vi har bra hjälp med vår son om vi behöver. När vi träffades så kände jag direkt att han var mannen i mitt liv och jag blev förälskad direkt och älskar honom väldigt mycket. Han har sagt detsamma så jag har alltid känt mig trygg med att vi ska leva våra liv ihop och bli gamla tillsammans.
Innan jag träffade min man så hade jag ett ganska långt förhållande med en annan man och han var otrogen mot mig hela tiden. Jag stannade hos honom ändå och hoppades att han skulle bättra sig, vilket han inte gjorde. Till sist lämnade jag. Efter det var jag ganska skadad och trodde aldrig att jag skulle kunna lita på en man igen. Tills jag träffade min nuvarande man.
Jag har berättat allt för honom och han tog direkt avstånd från otrohet och jag har faktiskt känt mig trygg med honom. Ibland har en tanke fladdrat förbi och jag har känt mig svartsjuk och lite misstänksam, men jag har arbetat med att slå det ifrån mig och valt att lita på min man. Men nu har allt ändrats och jag misstänker starkt att min man är otrogen.
Jag har faktiskt frågat honom och han förnekar såklart och skrattade bort det. Men det finns för mycket som ändå pekar på det. Hans beteende har förändrats, han jobbar plötsligt över, får sms hela tiden och går undan och pratar ibland. Han säger att det är hans jobb, men de har aldrig ringt honom förut. Jag känner också att han inte alls vill vara nära mig som förr utan drar sig ofta undan fysisk kontakt. Hur ska jag få reda på vad som händer? Ska jag spionera på honom? Detta gör mig förtvivlad. /Sara
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Be honom motbevisa dig"
Jag förstår verkligen att detta är jobbigt för dig. Du har väldigt dåliga erfarenheter från tidigare av att ha blivit bedragen men har ändå försökt få tillit till din man i er relation. Det låter också som om du hittills lyckats bra med det och jobbat med dig själv för att inte låta din misstänksamhet ta över. Men jag kan hålla med dig om att din mans förändrade beteende låter oroväckande och mycket väl kan vara tecken på att han är otrogen. Att han förnekar det när du frågar rakt ut är inte så konstigt då det sällan är så att någon erkänner en otrohet direkt. I ett förhållande är tillit, respekt och förtroende viktiga ingredienser. Men det måste komma från båda hållen och det finns en gräns för när magkänslan och misstänksamheten får en att agera mer offensivt.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
I första hand bör du prata ordentligt igen med din man och lägga fram allt som gör dig misstänksam och be honom motbevisa dig. Tala om hur detta förändrade beteende påverkar dig och säg att du behöver mer försäkringar än bara hans nej. Be att få lyssna på något av hans ”hemliga” telefonsamtal? Eller att få komma förbi hans arbete när han säger att han jobbar över. Fråga om du kan få titta i hans mobil när det kommer ”misstänkta” sms och samtal. Visst är detta integritetskränkande saker som signalerar stor misstro. Men med den bakgrund du har som bedragen så bör din man förstå att du är orolig och vara mån om att lugna dig.
Jag tycker också du ska ta upp med honom om att gå på familjerådgivning eftersom detta uppenbart är en kris i ert förhållande som ni kan behöva hjälp med att reda ut. Jag hoppas att dina misstankar är obefogade och att du och din man kan få hjälp att återfå tilliten till varandra. Det låter som om ni har ett förhållande och ett liv tillsammans som är värt att kämpa för. Lycka till!