”Min partner är så snål!”
Fråga: Min man och jag har varit ihop i 20 år. Han har alltid varit ekonomiskt lagd, vilket var bra när barnen var små. Men, jag har alltid irriterat mig lite på hans snålhet, och de senaste åren har det spårat ut helt. Nu har vi en god ekonomi, men han vill aldrig unna sig. Han lägger också orimligt mycket tid och kraft på att leta efter extrapriser och erbjudanden. Jag börjar tröttna – jag vill leva!
/Pernilla
Anna Bennich

- Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare. Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Psykolog Anna Bennich svarar:
Hej! Olikheter i förhållande till ekonomi är ett vanligt dilemma när vi lever tillsammans länge. Det är också något som kan vara väldigt attraktivt – åtminstone i början. Ett sparsamt beteende kan kännas tryggt och ansvarsfullt, inte minst om man själv alltid levt upp den sista kronan dagen innan nästa lön. Precis som det också kan kännas spontant och befriande med någon som skapar överraskningar i vardagen om man själv är mer sparsamt lagd.
Med tiden, när olikheterna inte har samma hjälp av förälskelse, brukar konsekvenserna börja skava.
Uppväxten spelar in
Ett sätt att närma sig problemet kan vara att försöka få fatt på vad som ligger bakom ett visst beteendemönster, i ditt fall din makes snålhet. Vi har med oss en del ifrån vår uppväxtmiljö, och kan reagera på olika sätt utifrån det.
Om man växt upp i ett hem där man varit tvungen att vända på varenda krona och julklappen ofta blev brorsans begagnade fotbollsskor, så kan en upplevelse av att ha kontroll, att kunna spara, vara stressreducerande. Och tvärtom kan det väcka obehag att göra av med den bufferten.
Se också: Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässan
Andra gånger kan det faktiskt vara tvärtom – trots samma skrala uppväxt så vill man snarare känna att man har råd, att man kan unna sig. I båda fallen vill man ”aldrig mer känna så igen”, men lösningarna är olika.
Prata om vad som styr era olika förhållningssätt
Vad som ligger bakom just hans sparsamhet vet jag inte, det kan finnas tusen olika anledningar till det. Men ett råd är att prata om det med varandra utifrån ovan resonemang. Alltså inte i ett läge när ni ska eller inte ska köpa något och är frustrerade, utan bortom konsumtion lära er lite mer om varandra. Vad styr era olika förhållningssätt? Vad väcker det för känsla att hitta bästa erbjudandet, eller att kunna unna sig något man önskar? Att öka förståelsen brukar minska frustration – och det blir lättare att därifrån hitta gemensamma lösningar och kompromisser.
Prova att dela upp ekonomin delvis
En annan lösning kan vara att dela upp ekonomin delvis. När alla fasta kostnader är betalda, vad finns då kvar som ni kanske kan dela upp och göra vad ni vill för? Om du vill åka en helg till Köpenhamn med vänner och din man vill spara sin del till, ja framtiden, är kanske det en lösning?
Man måste ju inte göra allting tillsammans. Det är sunt att skapa sig lite ”eget” liv bredvid tvåsamheten. Vi har alla önskningar vi inte kan dela med en enda partner och det behöver vi inte heller. I den egna sfären kan man leva mer i enlighet med sina behov. Det skapar ofta en högre tolerans för varandras mindre roliga sidor – vilket är bra inte minst om man tänkt hänga ihop i 20 år till.
Lycka till! Kram Anna