Jag är arg på min svärson som inte vill ha fler barn
Mormor med sitt barnbarn i famnen.
När dottern drömmer om fler barn men hennes man vägrar väcks både oro och irritation. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo förklarar hur du som förälder kan stötta – utan att förvärra deras relation.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
5 tecken på att din svärmor är för kontrollerande
Brand logo
5 tecken på att din svärmor är för kontrollerande
Min dotter har varit gift med en man i fem år. Jag har tidigare alltid tyckt om honom. De har en dotter som är två år och min svärson gör allt för henne. Jag kan verkligen se att han är en toppenförälder.
Men problemet är att min dotter väldigt gärna vill ha ett till barn, men han vägrar. De har tidigare talat om att de ska ha flera barn, men han har utan någon vettig förklaring ändrat sig om detta, utan bara sagt att han är färdig med fler barn.
Min dotter och jag pratar ofta om detta och hon är så himla ledsen. Hon har alltid velat ha tre-fyra barn, men nu blir inte alls livet som hon har tänkt sig. Jag börjar känna mig väldigt irriterad på min svärson och tycker att han är egoistisk, både mot min dotter och deras son som inte får ett syskon.
Det har gått så långt att jag hellre träffar min dotter själv. Hur ska jag förhålla mig till detta?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo: "De kan behöva hjälp att kommunicera"
Det är naturligt att du känner mycket empati för din dotter just nu. Hon har en tydlig bild av hur hon har sett livet och plötsligt delar inte hennes partner den bilden. Du ser hennes smärta och förtvivlan över de barn som inte blivit födda. Med det i tanke är det inte heller underligt att du blir irriterad på din svärson.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Det som gör mig lite bekymrad är att du känner att du nu hellre vill träffa din dotter själv. Jag vet inte om du faktiskt redan har börjat undvika din svärson? För om det är så tror jag att det kan bli problematiskt. Fundera då över på vilket sätt det hjälper din dotter att inte träffa honom. Sannolikt kan det skapa en ännu större klyfta mellan dem som par, vilket antagligen inte är till nytta för varken din dotter eller ditt barnbarn. I stället tänker jag att du kan vara en varm famn som de kan få stöd av om de själva vill det.
Det går inte att acceptera ett nej man inte förstår
Det är inte helt ovanligt att ett par har en idé om hur deras familj ska växa som sedan omkullkastas av den ena partnern vid födseln av första barnet. Ibland ändras det perspektivet efter några år, i andra fall inte. Men hur som helst tänker jag att det är viktigt att som par att tala om anledningen till att man inte vill ha fler barn. Det är näst intill omöjligt att acceptera den andres beslut om man inte förstår varför det är taget.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Om din dotter flera gånger har talat om detta utan att nå fram till sin man kan hon behöva hjälp utifrån med kommunikationen. Men jag tror inte att du ska vara den personen som hjälper dem, utan det bör en oberoende person göra, som en samtalsperson inom kyrkan eller genom parterapi.
Det är vanligt att relationen påverkas på flera sätt när man som par har olika synsätt om hur man ska leva sitt liv. Om det inte går att prata om problemet i sig manifesterar det sig gärna i bråk om disk, ekonomi och andra vardagsdilemman. Besvikelsen över att inte förstå varandra kan leda till irritation som urgröper förhållandet. Det du kan göra är alltså också att lotsa dem vidare till en person som kan hjälpa dem med detta.