”Hon pressar mig att skaffa barn – vad ska jag göra?”
Gravid kvinna läser bok.
De är kära, bor ihop och ser en framtid tillsammans – men hon vill skaffa barn nu och han vill vänta tills studierna är klara. Hur gör man när man älskar varandra men står på helt olika platser i livet? Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt vägleder.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Sex under graviditeten - allt om sexlusten och säkerhetenBrand logo
Sex under graviditeten - allt om sexlusten och säkerheten
Jag är en kille på 23 år som sedan ett år studerar på en flerårig utbildning. Jag har alltså flera år kvar av studierna. För ett halvår sedan träffade jag en tjej som jag blev väldigt kär i. Vi har det bra och väldigt mycket stämmer mellan oss. Vi gillar samma saker och har samma intressen. Hon studerar också här och har även hon några år kvar av sina studier.
Hon ville gärna att vi skulle flytta ihop efter bara tre månader och även om jag tyckte det var lite tidigt så såg jag ändå fördelarna. Vi sov ju ändå hos varandra nästan varje natt. Nu har vi bott ihop i några månader och det går väldigt bra. Det är första gången jag bor med någon och det är väldigt mysigt. Ekonomiskt är det också mycket bättre med bara en hyra och att vi delar på annat. Vi bråkar inget om städning, handling, utan allt fungerar bra.
"Jag är rädd att hon lämnar mig"
Men nu kommer nästa önskemål från min sambo. Hon vill att vi ska skaffa barn. Jag vill inte alls ha barn nu utan vill först avsluta mina studier i lugn och ro och hitta ett jobb. Sedan vill jag gärna ha barn. Men min sambo tjatar och försöker övertyga mig om att det går bra att ha barn trots att man studerar och att det är många som har det.
Jag vet att det såklart går att ha barn när man studerar men jag vill inte ha det utan har alltid sett mig som pappa första när studierna är klara och arbete fixat. Det tycks inte som att hon alls bryr sig om mina argument utan har väldigt bråttom med att få barn. Jag förstår att hon längtar, men jag tycker att vi kan vänta några år.
Men jag är rädd för att om jag fortsätter att säga nej så kan hon lämna mig. Det vill jag inte heller för jag älskar henne verkligen och kan absolut se henne som mamma till mina barn. Jag vill att hon ska vara lycklig men ska jag ge upp mig själv och mina önskemål helt? Det känns inte heller riktigt bra. Jag skulle vara tacksam för att få höra lite om vad du tänker om detta och vad du tycker att jag ska göra.
/”Inte redo”

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt: ”Skaffa inte barn förrän du själv är redo”
Mitt svar är egentligen ganska enkelt. Jag tycker inte att du ska gå med på att skaffa barn om du inte själv vill eller känner dig redo. Visst finns det många som studerar med barn och det kan fungera utmärkt. Men det är egentligen inte det som är huvudsaken här, utan det är att du inte vill ha barn nu.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det låter som om din sambo är ganska otålig i livet och vill att allt ska hända snabbt. Jag tänker på att hon ville flytta ihop med dig tidigt vilket du också gick med på. Det är härligt att höra att det fungerar bra för er och att ni är nöjda med varandra. Men det är stor skillnad på att ta beslut att flytta ihop och att skaffa barn. Man kan ångra ett beslut att flytta ihop och flytta isär igen. Men man kan inte få det ogjort att man fått barn.
Råd från en expert
Relationsexperten svarar
Att besluta sig för att skaffa barn är ett stort och livsavgörande beslut i livet och därför är det viktigt att det är väl genomtänkt. Så är det inte alltid i verkligheten, utan där kan barn komma utan att det var planerat, och det blir oftast väldigt bra ändå. Men om man planerar att skaffa barn så bör båda vara överens och vilja det. Jag tycker att du resonerar moget och tycker inte att du ska gå emot din egen vilja. Självklart vill du att din sambo ska vara lycklig men du måste också tänka på dig själv och att du ska må bra.