Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min sambo drar sig undan – kan han vara deprimerad?
16 sep, 2025
man och kvinna sitter i sängen
Läsaren är orolig för att hennes sambo håller på att glida ifrån henne. Han drar sig undan, vill inte hitta på något och verkar nedstämd. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungtBrand logo
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungt
Jag träffade min sambo för 15 år sedan, och vi har tre barn tillsammans. Vi har haft en väldigt fin relation i många år, men de senaste åren har jag upplevt att något har förändrats. Han känns nedstämd och trött, och han har inte alls samma lust att hitta på saker längre, varken med mig eller med familjen. Det är som att han drar sig undan. Han sitter ofta ensam med mobilen eller framför tv:n, och när jag försöker prata med honom om hur vi har det, blir han tyst eller säger att han bara är trött.
Vi bråkar inte, men vi kommer heller inte varandra nära längre. Han stöter bort mig. Jag känner mig ensam, fast vi är två. Jag undrar om han kanske mår dåligt och har hamnat i en depression? Vad tror du? Samtidigt är jag rädd att han håller på att glida ifrån mig. Vad ska jag göra?
Annons
/"Viola"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Finns tecken på depression
Det låter som en svår situation för dig. Det är tungt att känna att relationen har varit fin, för att sedan inte få kontakt med sin partner. Jag tänker att det måste påverka hela er familj och även barnen.
Det låter som att du har försökt att tala med honom. Det är bra. Jag får inte riktigt en bild av på vilket sätt du har försökt att nå fram. Jag tänker att det kan vara bra att fundera över hur det blir för dig att leva med honom när han känns nedstämd. Gör det dig ledsen eller orolig? Vilka känslor det än är skulle jag försöka berätta det för honom.
Utifrån det du beskriver finns det tecken på en depression. Det som tyder på det är att du beskriver att han känns nedstämd, att han drar sig undan och att han inte har lust att hitta på något längre, inte heller med barnen. Fundera också över hur han är i andra miljöer och huruvida han hittar på något på egen hand.
Annons
Prata om er relation – inte bara hans mående
Du skriver också att du är rädd att han håller på att glida ifrån dig. Det låter som att den oron är reell, men det är svårt att veta om det beror på att han inte vill vara med just dig eller om det är depressionen i sig som leder till att du känner så. Det finns många orsaker till en depression som inte alls behöver handla om relationen, såsom problem på arbetet, stress, tidigare trauman, förändrad livssituation och biologiska orsaker.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Jag skulle i samtalen med honom försöka vidga perspektivet från att bara handla om hans mående till även er relation. Det är vanligt att någon gång i livet bli deprimerad och självklart måste fokus vara på att försöka stötta den andra då, men att ens partner i flera år befinner sig i nedstämdhet utan att försöka göra något åt situationen är inte hållbart i längden. Du är också värd att vara i en relation där du får känna att den andra har lust att vara med dig, att den vill utvecklas med dig och att ni kan ha roligt tillsammans.
Annons
Om han fortsätter att bara svara att han är trött när du vill prata ser han inte alls till dina behov. Självklart är det svårare att göra det om han befinner sig i en depression, men det går inte helt att frikoppla ansvaret för den saken.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Har du svårt att prata om känslor? Kolla härBrand logo
Har du svårt att prata om känslor? Kolla här
Involvera personer i er närhet
Jag undrar om det finns någon annan person i er närhet som har uppmärksammat hans mående? Ibland kan det vara bra att få feedback från någon som inte är lika nära, och att den personen kan hjälpa till att uppmana till att söka vård. Jag tänker att det kan vara ett första steg om du inte når fram. Vi som arbetar som parterapeuter är också vana att möta denna fråga. Jag har mött många par där den ena personen inte har sökt enskild hjälp för sina symptom, men som ganska snabbt ändrar sig när de kommer i parterapi och när en kunnig person inom området uppmärksammar problemet. Dessutom tycker jag att det är viktigt att du får uttrycka ditt perspektiv som partner och mamma till hans barn. Du måste också värna om ditt mående och att leva med någon i år som har depressionssymtom – ja, då blir man inte en sprudlande partner.
Annons